Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

De Hormoonfactor (Ralph Moorman)

Een goede hormonen balans zou zorgen voor een gezonder, energieker persoon. De Hormoonfactor is weinig wetenschappelijk onderbouwd.

De hormoonfactor is een eet- en leefstijl waarbij gezonde en onbewerkte voeding een belangrijk onderdeel vormt, naast de pijlers stressbeperking en training. Daarbij is een goede hormonale balans in het menselijk lichaam essentieel. Een hormonale balans houdt in dat de hormonen in het lichaam in de juiste hoeveelheden voorkomen. Hormonen zijn signaalstoffen die door klieren via de bloedbaan aan cellen of -organen worden afgegeven. Hormonen hebben daarmee een regelfunctie in het lichaam. Deze stoffen zorgen voor het aanzetten of afremmen van een reactie.

Volgens het dieet bezit een mens honderden soorten hormonen. Hiervan zijn er negen heel belangrijk. Dit komt omdat ze veel invloed hebben op het lichaam. Deze hormonen kunnen uit evenwicht raken door een verkeerde levenswijze. Een goede balans zou zorgen voor een gezonder, energieker persoon. Ook zouden ze een belangrijke rol spelen bij het lichaamsgewicht. Het verschil in hormonen per persoon zou een verklaring zijn waarom de één sneller aankomt dan de ander. Naast afvallen wordt dit dieet aangeraden als oplossing voor tal van andere ziekten en aandoeningen.

Het Hormoonfactor-dieet is ontwikkeld door de oorspronkelijke levensmiddelentechnoloog en personal trainer, Ralph Moorman. Moorman onderbouwt het hormoonfactor dieet niet zozeer met wetenschappelijke resultaten. Er wordt vooral gekeken naar de ‘logica ’en de vele eigen positieve praktijkervaringen. Volgens Moorman is het dit dieet vooral een aansporing tot een gezonder leefpatroon. De Hormoonfactor is een Nederlands (afval)dieet. Er bestaat overigens ook een soortgelijke Canadese, Amerikaanse, Duitse en Australische versie van dit dieet.

 

Hoe werkt het?

Het hormoonfactor dieet bestaat uit vier belangrijke onderwerpen. Namelijk hormoonkennis, voeding, training en stressbeperking.

 

1. Hormoonkennis

Calorieën zijn belangrijk maar ze hoeven niet precies geteld te worden. Het gaat om de samenwerking met de ‘goede’ hormoonspiegel. Een goede hormoonspiegel is in balans. Hormonen beïnvloeden onder andere honger en verzadiging. Dat is belangrijk bij dit dieet. De bedoeling is om het hormonale systeem terug in evenwicht te brengen. Naast afvallen wordt het gebruikt als de oplossing voor auto-immuunziektes, welvaartziektes, allergieën en intoleranties. Een goede hormoonbalans wordt gerealiseerd door een aantal producten uit de voeding te vermijden. Andere producten worden juist extra toegevoegd. Er kan een persoonlijk onderzoek gedaan worden naar de hormoonverdeling van de cliënt. Hormoonsuppletie gebeurt alleen wanneer er grote (medische) tekorten zijn. Maar alleen als deze tekorten niet opgelost kunnen worden met een gezonde voeding en leefstijl. Hormoonsuppletie gebeurt in overleg met een arts.

 

De negen belangrijkste hormonen volgens dit dieet zijn insuline, schildklierhormoon, testosteron, oestrogeen, progesteron, groeihormoon, dhea, cortisol en melatonineVerschillende taken worden aan verschillende hormonen gekoppeld. Zo zorgt testosteron onder andere voor spieropbouw en vetafbraak. En zo kan oestrogeen, dik maken, maar ook rimpels voorkomen. Voeding heeft hier grote invloed op en ‘De Hormoonfactor’ past zich daar op aan.

De lever speelt in de hormoonhuishouding een grote rol. Hier worden de hormonen afgebroken. Maar de lever kan achteruitgaan als gevolg van alcohol-, medicijn-, en/of tabaksgebruik. Hierdoor worden er minder hormonen afgebroken en is de balans weg. Dit kan voor allerlei klachten zorgen. Ook de darmen krijgen veel aandacht binnen dit dieet. Allerlei klachten kunnen het gevolg zijn van darmproblemen. Deze zijn vaak door het gebruik van slechte voeding ontstaan. Volgens Moorman kunnen deze problemen worden verholpen met de juiste gezonde voeding.

Het hormoonfactor dieet kan ook helpen bij anti-aging. Bij het ouder worden neemt de hormoonaanmaak van verschillende hormonen af. Hierbij worden ouderdomsklachten aangepakt met behulp van voeding of hormoonsuppletie. Hormoonsuppletie wordt wel eens verward met doping in de topsport. Dat is onjuist volgens Moorman, doping is een grote dosis chemische hormonen. Dit dieet gebruikt bio-identieke hormonen. Deze hormonen zijn identiek aan de hormonen die in het lichaam voorkomen.

 

2. Voeding

Eten volgens de hormoonfactor lijkt sterk op het voedingspatroon van onze voorouders in de oertijd. Volgens de principes van dit patroon is ook een dieet ontstaan. Het oerdieet of paleodieet genaamd. Eet zoals de natuur het bedoeld heeft. Hoe meer de voeding bewerkt is, hoe slechter. Ralph Moorman is tegen producten die sterk verhit, mechanisch en chemisch bewerkt zijn. Zoals kant-en-klaar maaltijden en producten met voedingsclaims zoals ‘light’, ‘verbeterd’ of ‘verrijkt’. Bij De Hormoonfactor wordt het eten van gluten afgeraden. Want gluten kunnen in de natuurlijke vorm niet verteerd worden door de mens.

 

Het dieet heeft een paar vuistregels:

  • weinig suiker en koolhydraten (weinig brood, aardappelen en pasta);
  • drink voldoende water, matig alcohol, koffie en thee;
  • beperk de melk- en gluteninname;
  • eet voldoende eiwit en vet;
  • eet zoveel u wilt;
  • eet vezelrijk.

 

Het hormoonfactor dieet werkt beter als er bij wordt gesport. Dit bevordert een goede verhouding tussen lichamelijke hormonen. En het is belangrijk stress te vermijden.

hormoonfactorRalph Moormanhormonencaloriearmafvallenaankomendepressiesallergieënhuidproblemenosteoporosenatuurlijk eteninsulinecortisolhormonale balansgeen glutensportenstressbeperking

3. Sporten

Lang en zwaar sporten is volgens Moorman niet de juiste manier. Bovendien is het slecht voor de hormonenhuishouding en het lichaam. Kort en intensief bewegen is de beste manier om een optimale hormoonbalans te bereiken. Door Moorman wordt geadviseerd, twee tot drie keer per week maximaal een uur intensief te trainen.

 

4. Stressbeperking

Stress is slecht voor de gezondheid. Het zorgt onder andere voor extra aanmaak van het hormoon Cortisol. Cortisol kan voor overgewicht zorgen. Voor vetopslag rond de buik en voor afbraak van spierweefsel.

 

Gezondheidseffecten

  • In het boek ‘De Hormoonfactor’ is het moeilijk te onderscheiden wat feiten en wat aannames zijn. Het is een feit dat hormonen signaalstoffen zijn. Maar dat het voor overgewicht kan zorgen, is een aanname.
  • Er zijn er nog geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan om de effecten te meten. Eerder is genoemd dat het hormoonfactoordieet lijkt op het oervoeding dieet. Hiervan is wetenschappelijk onderzocht dat het oervoeding dieet gezonde pluspunten heeft. Het zou gezond zijn voor het lichaam om geen gluten, melk en beperkt bewerkte producten te eten.
  • Critici beweren dat er teveel voedingsmiddelen en –stoffen geschrapt zijn om redenen die onvoldoende onderbouwd zijn.
  • Het voedingscentrum adviseert maximaal 10% verzadigd vet, terwijl het oerdieet hier vaak boven komt. Verzadigd vet is een slechte vetsoort die hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Daarnaast worden biologische en fairtrade producten aangeraden. Deze zijn over het algemeen duurder. (Het Voedingscentrum verstrekt aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze.)

 

Onderzoek

  • Er zijn voor het Hormoonfactor dieet van Ralph Moorman nog geen wetenschappelijke bewijzen. Het is een redelijk nieuw dieet, daarnaast zijn onderzoeken vaak duur.
  • Onderzoeken naar het oerdieet zijn er wel gedaan. Zo noemt de Rijksuniversiteit van Groningen dat het oerdieet een bijdrage kan leveren aan gezond ouder worden. Omdat het zou helpen tegen hart- en vaatziekten en depressie. 
  • Moorman pleit voor minder bewerkt voedsel, prijst ecologische, biologische en fairtrade producten. Dit is bewezen beter te zijn voor de natuur. Maar het is nog niet bewezen dit gezonder is.
  • Ook is het melkadvies in tegenspraak met de wetenschap. Er zijn meerdere onderzoeken die laten zien dat melk gezond is voor de mens. Critici beweren dat afvallen middels dit dieet niet te maken heeft met de hormonenbalans. Het zou waarschijnlijker zijn dat men afvalt omdat het een eiwitrijk- en vezelrijk dieet is. Bij deze diëten is men langer verzadigd. Daardoor komen er minder calorieën binnen en valt men af.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande boeken en producten, betreffende de hormoonfactor, voor u tegengekomen:

  • De hormoonfactor. Auteur Ralph Moorman, Nederlands, 133 pagina's. De auteur, oorspronkelijk levensmiddelentechnoloog, is lifestyle- en fitnesscoach. Zijn aanpak bestaat uit een voedings- en bewegingsprogramma, die vooraf gegaan worden door een analyse van de mogelijke hormonale disbalans die het overgewicht veroorzaakt en in stand houdt.
  • Het hormoonbalansdieet. Auteur Ralph Moorman, Nederlands, 128 pagina's. In dit boek wordt volgens de auteur omschreven hoe onevenwichtige hormonen terug in balans gebracht kunnen worden met gezonde en lekkere voeding.
  • Geneesmiddelen, gezondheids- en ondersteunende producten betreffende afvallen bij u thuisbezorgd. Europees goedgekeurde producten door apotheek of drogist geleverd. Een eventueel benodigde recept wordt, indien passend, na een online artsconsult verstrekt.

 

Meer weten of advies?

DietCetera hanteert niet de methode van de hormoonfactor.

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top