Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Eetlustremmend

Om de eetlust te remmen zijn afslankpillen niet effectief. Een gevarieerd eetlustremmend dieet kan wel doeltreffend zijn.

Eetlustremmend betekent dat er minder honger optreedt. Het remmen van de eetlust wordt vaak toegepast om makkelijker af te vallen. Als de eetlust geremd wordt, is er minder drang naar voedsel. Door de verminderde drang wordt er minder gegeten. Minder eten zorgt voor gewichtsverlies.

Er zijn verschillende manieren om de eetlust te remmen. De bekendste methode is het innemen van afslankpillen. Afslankpillen die gericht zijn op eetlustremming zorgen er bijvoorbeeld voor dat de maag meer gevuld is. Als de maag gevuld is, treedt er eerder verzadiging op. Verzading is de mate waarin iemand zich vol voelt. Bepaalde afslankpillen zoals Obesimed berusten op dit principe. Hierdoor treedt minder snel een hongergevoel op.

Een andere manier om eetlust te remmen is door een behandeling met acupunctuur. Volgens acupuncturisten kan het hongergevoel hiermee verminderd worden. Dit gebeurt overigens altijd in combinatie met een aangepast voedingspatroon. Met normale voeding kan ook worden ingespeeld op de verzadigingswaarde van een maaltijd. Door bepaalde producten te kiezen kan de drang naar meer voeding beïnvloed worden. 

 

Hoe werkt het?

Als er gesproken wordt over een eetlustremmende voeding dan wordt bedoeld: voeding met een hoge verzadigingswaarde. Indien de verzadiging hoog is, vermindert de drang om meer te eten. Als gewichtsverlies het doel is, kan eetlustremmende voeding erg effectief zijn.

De eetlust wordt opgewekt door verschillende oorzaken. Zo wordt het hongergevoel sterker bij het ruiken van aangename producten. Ook het eten in een gezellige sfeer werkt eetlustopwekkend. Eetlust is een doodnormale reactie van het lichaam. Het is niet nodig om alle heerlijkheden uit de weg te gaan. Wel is het belangrijk de juiste balans te houden tussen gezonde en minder gezonde producten. Met de juiste voeding kan ingespeeld worden op de eetlust. Er zijn verschillende voedingsmiddelen en voedingsstoffen die de verzadiging kunnen verhogen. Ook de bereidingswijze en consistentie van voeding is hier van invloed op.

 

Voedingsmiddelen en voedingsstoffen:

  • Eiwitrijke voedingsmiddelen. Eiwit in een maaltijd zorgt voor een hogere verzadigingswaarde. Als eiwit wordt gegeten, komt het in de maag terecht. In de maag wordt het afgebroken. Pas als het is afgebroken, kan het door de darm worden opgenomen. Het afbreken van eiwit duurt langer dan bijvoorbeeld koolhydraten. Als de eiwitten langer in de maag blijven, zorgt dit ervoor dat er eerder een vol gevoel optreedt. Een voeding rijk aan eiwit wordt veel toegepast om af te vallen. Menig dieet baseert zich op de verzadigende werking van eiwit. Het Atkins dieet, South Beach dieet en Dr. Frank dieet zijn bekende eiwitrijke diëten.
  • Voedingsvezels, ook wel vezels genoemd. Voedingsvezels zijn erg nuttig in een eetlustremmend dieet. Ze bevatten namelijk geen calorieën en zijn erg gezond. Onoplosbare vezels in de maag zorgen voor veel verzadiging. Dit komt mede doordat vezels vocht aantrekken en zo het volume in de maag vergroten. Bij het eten van vezels wordt dan ook veel vocht gebruikt. Er bestaan twee soorten vezels. Oplosbare en onoplosbare. Oplosbare vezels kunnen volledig worden afgebroken. Onoplosbare vezels kunnen dat niet. Deze blijven gedeeltelijk intact en verlaten het lichaam met de ontlasting.
  • Vocht. Voldoende vocht is belangrijk bij het eten van vezels. Als er voldoende bij de maaltijd gedronken wordt, zorgt dit voor meer volume in de maag.

 

Een gezonde eetlustremmende voeding is rijk aan eiwit en vezels. Door deze combinatie te gebruiken wordt het beste resultaat bereikt. Vet werkt echter ook eetlustremmend. Het zorgt voor een langzame vertering in de maag. Hierdoor blijft het langer in de maag en verzadigt het dus meer dan bij koolhydraten. Vetrijke producten leveren veel calorieën. Dit is niet bevorderlijk voor de wens om af te vallen. Daarom worden vetrijke producten niet aanbevolen.

Eetlustremmende pleisters kunnen hulp bij de ramadan. Volgers van de ramadan mogen een eetlustremmende pleister gebruiken. Door het gebruik van de pleister wordt er volgens deskundigen nog steeds aan zelfbeheersing gedaan. Op deze manier wordt het volgen van de ramadan draaglijker.

 

Gezondheidseffecten

Een eetlustremmend dieet kan er voor zorgen dat er gewicht verloren wordt. Gewichtsafname bij overgewicht is positief voor de gezondheid.

Door een gezond gewicht te hebben is er minder kans op onder andere:

eetlustremmendeetlusthongercalorieënverzadigingeiwitvetgewichtsverliesafslankpillenacupunctuurverzadigingswaardevoedingsvezelsdiabetes

Het eten van voldoende voedingsvezels brengt veel gezondheidswinst. Vezels kunnen niet alleen bijdragen aan een eetlustremmend dieet.

Het is ook nuttig voor:

  • verminderde kans op het krijgen van diabetes type 2;
  • gezonde stoelgang en werking van de darmen;
  • bescherming tegen hart- en vaatziekten;
  • bescherming tegen darmkanker.

 

Een gevarieerd eetlustremmend dieet kan erg gezond zijn. Hierdoor kunnen verschillende gezondheidsrisico’s verlaagd worden. Ook kan het bijdragen aan het krijgen van een gezond lichaamsgewicht.

 

Onderzoek

  • Rustig eten zorgt voor eetlustremming. Als er langzaam of met gangen wordt gegeten, verzadigt dit meer dan één grote maaltijd. Als er in een restaurant meerdere gangen worden gegeten, wordt er wel vaak meer gegeten. Dit komt waarschijnlijk door de gezellige sfeer en het goede gezelschap.
  • Eetlustremmende middelen werken niet goed. Een onderzoek toonde aan dat er door het gebruik van eetlustremmende middelen meer wordt gegeten. Hierdoor wordt de werking tenietgedaan. Als er daarnaast wordt gestopt met de middelen, komt het verloren gewicht weer terug.
 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande producten, betreffende afvallen, voor u tegengekomen:

 
Weten hoe?

Het uitgeschreven voedingsadvies kunt u eenvoudig via onderstaande 'volg onze suggestie' bestellen. De uitgeschreven adviezen zijn alleen geschikt voor volwassenen van 18 t/m 70 jaar.

 

Bestel suggestie
CategorieDienstPrijs
AdviesVoedingsadvies9,95
Totaal€ 9,95

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top