Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Carnitine

Carnitine heeft een belangrijke functie in het lichaam. Het is nauw betrokken bij de stofwisseling van vetten.

Carnitine wordt ook wel beschreven als L-carnitine. Veel mensen kennen carnitine als supplement. Ze worden onder andere verkocht in natuurvoedingswinkels en drogisterijen. Carnitine is een aminozuur. Maar wat is een aminozuur nu eigenlijk? Verschillende soorten aminozuren samen vormen een eiwit. Veel mensen kennen eiwit zoals het wit van een ei. Het zit bijvoorbeeld ook in vlees. Elk aminozuur heeft zijn eigen functie in het lichaam. De meeste aminozuren zijn bedoeld voor de opbouw en onderhoud van weefsel zoals de huid en spieren. Om de huid mooi te houden is er dus voldoende eiwit nodig. Ook organen zoals het hart is opgebouwd uit aminozuren. Carnitine heeft een andere functie. Het is onder andere belangrijk bij de stofwisseling. De stofwisseling zorgt ervoor dat voedingsstoffen worden omgezet in energie in ons lichaam.

Aminozuren kunnen worden onderscheiden in essentieel en niet-essentieel. Niet essentiële aminozuren kunnen door het lichaam zelf worden gemaakt. Dit kan alleen als er voldoende essentiële aminozuren met de voeding binnen komen. Essentiële aminozuren kunnen niet door het lichaam zelf gemaakt worden. Deze moeten altijd met de voeding binnen komen. Carnitine is een niet-essentieel aminozuur. Het kan door het lichaam gemaakt worden uit andere aminozuren.

 

Niet-essentieel aminozuur

Het is dus niet essentieel om carnitine met de voeding binnen te krijgen. Toch heeft ieder lichaam wel carnitine nodig. Het lichaam kan dit maken uit de aminozuren Lysine en Methionine. In de nieren en lever kan uit deze twee aminozuren carnitine gemaakt worden. Lysine en Methionine komen in meerdere voedingsmiddelen voor. Het zit vooral in bepaalde soorten vlees, vis en groenten.

 

Functie

Carnitine heeft een belangrijke functie in het lichaam. Het is nauw betrokken bij de verbranding, oftewel stofwisseling van vetten. Als vetten worden verbrand betekent het, dat het vet gebruikt wordt om energie te leveren. Om vetten goed te kunnen verbranden is er dus carnitine nodig. Als er te weinig carnitine in het lichaam aanwezig is, kan vet niet goed verbrand worden. Aangezien carnitine deze functie heeft, wordt er nogal eens gedacht dat extra carnitine dus ook extra vetverbranding oplevert. Dit is nog nooit aangetoond.

Carnitine wordt soms aangeduid als antioxidant. Antioxidanten gaan de vorming van schadelijk stoffen in het lichaam tegen. Toch is carnitine zelf geen antioxidant. Het zorgt er voordat er wel meer antioxidanten door het lichaam zelf worden aangemaakt. Verschillende producenten van carnitine supplementen suggereren dat extra carnitine als supplement de vetverbranding kan stimuleren.

Er wordt daarnaast gesteld dat carnitine ook zorgt voor:

  • betere werking van de hartspier;
  • minder vermoeidheid bij ouderen;
  • sneller herstel bij mannen na het sporten;
  • vermindering van ADHD klachten bij kinderen;
  • verbetering van cholesterolgehalte in het bloed;
  • vermindering van pijn in de kuiten na het lopen;
  • minder vermoeidheid na een behandeling met chemotherapie;
  • verminderde vergroting van het hart. Een vergroot hart kan hartproblemen geven;
  • versterking van het immuunsysteem door toename van het aantal witte bloedcellen (witte bloedcellen zorgen voor de bescherming tegen bacteriën en virussen).

 

De meningen over extra carnitine als supplement zijn verdeeld. Het voedingscentrum stelt dat extra carnitine geen extra gezondheidswinst of energie oplevert. Een carnitine supplement als vetverbrander is volgens het Voedingscentrum een “onzinpreparaat”. Alleen in geval van zeldzame stofwisselingsziekten kan extra carnitine noodzakelijk zijn. In dat geval alleen onder toezicht van een arts. Het Voedingscentrum verstrekt wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze aan consumenten.

De gedachte dat carnitine extra vet zou verbranden is nu zelfs verwerkt in een parfum. Dit 'afslankparfum' bevat onder andere carnitine, cafeïne en spirulina. Deze stoffen zouden er voor zorgen dat er meer vet wordt verbrand. Daarnaast claimt de producent dat de geur zorgt voor minder eetlust. Dat het parfum er voor kan zorgen dat er gewicht verloren wordt, is overigens nog nooit aangetoond.

 

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

De behoefte bij een pasgeboren baby is minimaal 11 micromol per kilo lichaamsgewicht per dag. Een baby kan net na de geboorte zelf nog geen carnitine aanmaken. Gelukkig kan de moeder dat wel. Via moedermelk kan een baby aan voldoende carnitine komen. Als de moeder geen borstvoeding kan geven, wordt carnitine aan flesvoeding toegevoegd. Na de geboorte kan een baby al vrij snel zelf carnitine aanmaken. Voor volwassenen is er geen standaard ADH geformuleerd. Dit komt omdat het niet duidelijk is hoeveel carnitine in het lichaam wordt aangemaakt uit Lysine en Methionine.

 

Tekort

Een risicogroep voor een tekort zijn vegetariërs en veganisten. Vegetariërs kunnen volstaan door andere producten te gebruiken om aan voldoende carnitine komen. Dit zijn vooral dierlijke producten zoals melk. Voor veganisten is dat anders. Veganisten eten totaal geen dierlijke producten. Zij hebben een grotere kans op een tekort. Naast problemen bij de vetverbranding kan tekort aan carnitine de volgende problemen veroorzaken:

  • overgewicht;
  • vermoeidheid;
  • lusteloosheid;
  • onvruchtbaarheid;
  • aandoeningen aan het hart;
  • aandoeningen aan de zenuwen;
  • bij zwangere vrouwen kan het een verminderde groei van het ongeboren kind veroorzaken.

 

Overdosis

Een overdosering carnitine kan zorgen voor huidaandoeningen of diarree. Ook kan het zorgen voor een vreemde lichaamsgeur. Een overdosis kan alleen ontstaan als er te veel supplementen worden genomen. Bij de aanmaak van carnitine in het lichaam kan er nooit te veel ontstaan. Het lichaam reguleert namelijk de aanmaak door te meten hoeveel er aanwezig is. Als er voldoende carnitine aanwezig is, wordt er minder aangemaakt.

CarnitineL-Carnitineaminozuurvleesspierenniet-essentieelstofwisselingvetlevernierenantioxidantenvegetariërsveganistensupplement

Onderzoek

  • Verjonging bij ratten door extra carnitine. Bij een experiment kregen ratten voor langere tijd extra carnitine. De ratten die zowel carnitine als liponzuur hadden gekregen waren sterker vooruit gegaan in vergelijking met andere ratten. Vooral de oudere ratten scoorden goed op slimheid, fitheid en het geheugen.
  • Autisme komt meer voor bij personen die minder carnitine aanmaken. Ieder persoon maakt zelf carnitine aan. Een fout bij deze aanmaak kan voor minder carnitine zorgen in het lichaam. Een onderzoek heeft nu aangetoond dat dit vaker voorkomt bij autisten.
  • Extra carnitine bij sportprestaties blijken niet te werken. Veel sporters gebruiken extra carnitine om de sportprestatie te verbeteren.
  • 2 tot 3 gram carnitine per dag kan functioneel zijn bij Alzheimer patiënten. Als deze inname wordt gehaald kan dit de ontwikkeling van Alzheimer remmen.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande boeken en producten, betreffende carnitine, voor u tegengekomen:

  • The Carnitine Miracle, e-BOOK. Auteur Robert Crayhon, Engels, 240 pagina's. This book explains how carnitine will help you to: lose weight; increase energy; lower cholesterol and triglycerides; maximize heart healthy; achieve peak sports performance; increase mental energy and brain health; and treat a wide range of health problems, including PMS, chronic fatigue, Alzheimer's and Parkinson's disease, and many other ailments.
  • User's Guide to Carnitine and Acetyl L-Carnitine, e-BOOK. Auteur Vera Tweed, Engels. Explains how to use these supplements to boost energy and mental focus.
  • Bonusan L-Carnitine, capsulesEen voedingssupplement is geen vervanging voor een gevarieerde voeding. Voor het behoud van een goede gezondheid is een gezonde levensstijl en een gevarieerde, evenwichtige voeding van belang.

 

Weten hoe?

Voor het voedingsdoel carnitine verlenen we geen diëtistendiensten.

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist (zoals via DietCetera) of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top