Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Vitamine B2 of riboflavine

Riboflavine heeft een geelgroene kleur. Daarom wordt deze vitamine ook als gele kleurstof gebruikt onder het E nummer E101.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. De inname van vitamines is onmisbaar, aangezien het lichaam het zelf niet of onvoldoende kan aanmaken. Vitamines leveren geen directe energie. Ze zijn wel essentieel voor een goed verloop van de stofwisseling. Daarnaast zijn deze voedingsstoffen nodig voor een goede gezondheid, groei, ontwikkeling en herstel.

Er zijn in totaal 13 vitamines. Deze zijn in te delen in vitamines die oplosbaar zijn in vet en vitamines die oplosbaar zijn in water. De vet oplosbare vitamines (A, D, E, K) komen voornamelijk voor in voedingsvetten. Het lichaam kan deze voor een gedeelte opslaan. Vet oplosbare vitamines worden uitgescheiden via de gal of de urine. De water oplosbare vitamines (B, C) komen voor in het vocht van de voedingsmiddelen. Het lichaam kan de meeste niet goed opslaan. Een teveel aan water oplosbare vitamines wordt via de urine afgevoerd. Naast deze 13 vitamines bestaan er ook halfvitamines en onzinvitamines. De betreffende stoffen worden ten onrechte vitamines genoemd. Halfvitamines zijn stoffen die het lichaam zelf kan maken. Van onzinvitamines is nooit bewezen dat ze nodig zijn in het lichaam. De term vitamine wordt ook wel eens ten onrechte geclaimd voor commerciële doeleinde. Het gaat dan eigenlijk om een ander stofje, waar nog geen of niet voldoende wetenschappelijk bewijs voor is. Een voorbeeld hiervan is vitamine B15 en B17.

 

Vitamine B2, ook wel riboflavine genoemd, is een onderdeel van het vitamine B-complex. Het bestaat uit 8 vitamines, namelijk: B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Toen het B-complex werd ontdekt dacht men dat het om één vitamine ging. Deze kreeg de naam vitamine B. Later bleek dat het uit meerdere afzonderlijke vitamines bestond. Om deze uit elkaar te houden zijn ze simpelweg genummerd. Uiteindelijk kwam naar voren dat enkele vitamines uit het complex bij nader inzien toch geen vitamine waren. Vandaar dat er enkele nummers missen. De werking van de B vitamines zijn zeer verschillend. Er zijn echter ook overeenkomsten. Zo zijn ze allemaal nodig voor het functioneren van de stofwisseling.

Vitamine B2, is net als de andere B vitamines, oplosbaar in water. Het komt voor in het vocht van het product. Riboflavine komt vooral voor in zuivelproducten en vlees. Kleinere hoeveelheden komen voor in aardappelen, graanproducten en groenten. Het kan niet worden opgeslagen in het lichaam. Riboflavine heeft een geelgroene kleur. Daarom wordt deze vitamine ook als gele kleurstof gebruikt onder het E nummer E101.

 

Functie

Vitamine B2 is in het menselijk lichaam nodig voor:

  • De energievoorziening van het lichaam. Riboflavine speelt een belangrijke rol bij het vrijmaken van energie uit vetten, koolhydraten en eiwitten uit de voeding;
  • De omzetting van vitamine B6, naar een bruikbare vorm voor het lichaam.

 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De Gezondheidsraad geeft per voedingsstof aanbevelingen over de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen. De Gezondheidsraad is een adviescollege van de overheid. Deze voedingsnormen worden gegeven als Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). De hoeveelheden worden weergegeven in milligrammen. 1 milligram is 0,001 gram. De ADH van vitamine B2 in milligram per dag:

Leeftijd

0-1

1-3

4-8

9-13

14-18

19-50

51-70

>70

Man

0,4

0,5

0,7

1,0

1,5

1,5

1,5

1,5

Vrouw

0,4

0,5

0,7

1,0

1,1

1,1

1,1

1,1

 

Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven gelden hogere normen. De ADH voor zwangere vrouwen is 1,4 milligram per dag. Voor vrouwen die borstvoeding geven is de ADH 1,7 milligram per dag. Voor mensen met een ziekte of aandoening gelden afwijkende hoeveelheden.

 

Tekort 

Een vitamine B2 tekort komt in Nederland niet snel voor. Mits er voldoende zuivelproducten en vlees met de voeding worden ingenomen. In ontwikkelingslanden zijn deze producten niet altijd voorradig. Het is daar een van de meest voorkomende vitaminetekorten. Door een tekort aan riboflavine kunnen er huidafwijkingen bij de mondhoeken, mondslijmvlies, tong en ontstekingen bij de neus ontstaan. Daarnaast kan door gebrek van B2 het hoornvlies van het oog veranderen. Bloedarmoede kan worden veroorzaakt door een tekort aan riboflavine. Bij bloedarmoede zijn er te weinig rode bloedcellen in het bloed aanwezig. In een rode bloedcel zit hemoglobine. Hemoglobine vervoert zuurstof van de longen naar alle weefsels in het lichaam. Een tekort aan dit stofje leidt tot onder andere vermoeidheid en een zwak gevoel.

 

Overdosering

Een teveel aan vitamine B2 wordt uitgescheiden door het lichaam. Er zijn geen nadelige effecten bekend. Voor vitamine B2 is er geen maximale bovengrens vastgesteld.

 

Stofwisseling

Vitamine B2 wordt opgenomen in de dunne darm. Via het bloed komt het in alle cellen waar het zijn functie als co-enzym vervult. Een co-enzym is een stofje dat nodig is om het enzym te laten werken. Enzymen zijn eiwitten die een proces versnellen wat van nature traag verloopt. Vitamine B2 is dus een soort aan/uit schakelaar. Het lichaam verliest riboflavine via de urine, ontlasting en zweet. Het is daarom belangrijk dat de vitamine dagelijks wordt aangevuld.

vitamine B2riboflavinekleurstofE101wateroplosbaarmigrainesupplementenzonlichtvitamine B6antibioticaontwikkelingslandenbloedarmoedeco-enzymdunne darmhuidafwijkingen

Wisselwerking

Een aantal stoffen heeft een wisselwerking met vitamine B2:

  • Vitamine B6, vitamine B2 is nodig bij de omzetting van de actieve vorm van vitamine B6.
  • Antibiotica, bij langdurig gebruik kan antibiotica invloed hebben op de werking van riboflavine.
  • Onder andere plastabletten en de anticonceptiepil kunnen de opname remmen van de B vitamines. Het is daarom raadzaam om altijd op de bijsluiter van medicatie te kijken of er risico is op tekort. Een huisarts of apotheker kan meer informatie verstrekken.

 

Het Voedingscentrum geeft aan dat de invloed van andere stoffen op de opname van vitamines niet of nauwelijks aantoonbaar is. Dit blijkt uit lange termijnonderzoek. Het Voedingscentrum verstrekt wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze aan consumenten. Waarschijnlijk komt het door het gevarieerde eetpatroon in Nederland. Dit patroon bevat zowel stoffen die de opname bevorderen als stoffen die de opname remmen. Toch is het raadzaam altijd alert te blijven. Zeker als er bepaalde voedingsmiddelen niet worden gebruikt. Maar ook bij gebruik van bepaalde medicijnen.

 

Invloed van bereiden en bewaren

Omdat vitamine B2 oplosbaar is in water gaat een deel van dit vitamine verloren. Bijvoorbeeld wanneer groenten in water staan. Het is ook gevoelig voor zonlicht maar het kan redelijk tegen verhitting. Bij langdurige bloostelling aan licht kan 20 tot 80% verloren gaan.

 

Supplementen

Het lichaam neemt vitamines uit supplementen makkelijker op dan uit de voeding. Vitamines in voedingsmiddelen zijn vaak verbonden met andere stoffen. Door de spijsvertering worden de vitamines losgemaakt, zodat het lichaam ze kan opnemen. Dit lukt niet altijd helemaal. Hierdoor verlaat een gedeelte ongebruikt het lichaam. Kunstmatige vitamines in supplementen hoeven niet meer losgekoppeld te worden. Daardoor kunnen ze makkelijker worden opgenomen. Dit wil overigens niet zeggen dat een vitaminepil beter is dan gezonde voeding. Vitamine B2 komt vaak voor in verschillende multivitaminen. Over het algemeen is zo’n pilletje niet nodig, mits er gezond en gevarieerd gegeten wordt. Er zijn echter wel groepen voor wie aanvulling zinvol kan zijn. Sommige mensen vinden het prettig om een multivitamine te gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens verkoudheid of griep. Er zijn een aantal supplementen op de markt waarin vitamine B2 in hoge concentraties voorkomt. Een grote inname heeft echter weinig zin, aangezien het lichaam het overschot uitscheidt.

 

Onderzoeken

  • Uit onderzoek is gebleken dat onvoldoende inname van riboflavine staar kan veroorzaken. Staar is een beschadiging van de lens van het oog en uit zich in troebel zicht. Hier is nog meer wetenschappelijk onderzoek voor nodig.
  • Een andere studie suggereert dat riboflavine migraine kan verminderen. Bij het innemen van 400 milligram per dag zou het aantal migraine aanvallen met de helft afnemen. Ook hier is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande producten, betreffende vitamine B2, voor u tegengekomen:

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top