Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Vitamine B8 of biotine

Een vitamine B8 tekort kan voorkomen bij mensen vaak rauwe eieren eten, dit heeft vervelende klachten als gevolg. Verder komt een tekort komt niet vaak voor.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. De inname van vitamines is onmisbaar, aangezien het lichaam het zelf niet of onvoldoende kan aanmaken. Vitamines leveren geen directe energie. Ze zijn wel essentieel voor een goed verloop van de stofwisseling. De stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, is een belangrijk lichamelijk proces. Hierbij worden voedingsstoffen door middel van ingewikkelde processen omgezet in warmte en energie. Hormonen, vitaminen en mineralen spelen hierbij een grote rol. Dit vindt plaats in alle lichaamscellen. Daarom zijn deze voedingsstoffen nodig voor een goede gezondheid, groei, ontwikkeling en herstel.

Er zijn in totaal 13 vitamines. Deze zijn in te delen in vitamines die oplosbaar zijn in vet en vitamines die oplosbaar zijn in water. De vet oplosbare vitamines (A, D, E, K) komen voornamelijk voor in voedingsvetten. Het lichaam kan deze voor een gedeelte opslaan. Vet oplosbare vitamines worden uitgescheiden via de gal of de urine. De water oplosbare vitamines (B, C) komen voor in het vocht van de voedingsmiddelen. Het lichaam kan de meeste niet goed opslaan. Een teveel aan water oplosbare vitamines wordt via de urine afgevoerd. Naast deze 13 vitamines bestaan er ook halfvitamines en onzinvitamines. De betreffende stoffen worden ten onrechte vitamines genoemd. Halfvitamines zijn stoffen die het lichaam zelf kan maken. Van onzinvitamines is nooit bewezen dat ze nodig zijn in het lichaam. De term vitamine wordt ook wel eens ten onrechte geclaimd voor commerciële doeleinde. Het gaat dan eigenlijk om een ander stofje, waar nog geen of niet voldoende wetenschappelijk bewijs voor is. Een voorbeeld hiervan is vitamine B15 en B7.

 

Vitamine B8 of biotine is een onderdeel van het vitamine B-complex. Een minder gebruikte naam is vitamine H of Bh. Er bestaan meerdere B vitamines, bij elkaar het B-complex genaamd. Het is in kleine mate te vinden in eiwitrijke producten zoals eieren, orgaanvlees, noten en gistproducten. Het is ook bekend dat de darmflora, de goede bacteriën in de dikke darm, vitamine B8 produceert. In welke mate is onbekend. In de VS en in Duitsland wordt biotine vitamine B7 genoemd. Veel cosmeticaproducten bevatten biotine. Dit zou goed zijn voor huid, haar en nagels. Dit is echter nog niet voldoende bewezen.

 

Functie

Vitamine B8 is in het menselijk lichaam nodig als co-enzym voor de stofwisseling van:

  • Vetten. Het co-enzym helpt bij de vorming van vetzuren, zodat deze verbrand kunnen worden voor energie.
  • Eiwit. Hierbij wordt een bepaalde vorm aminozuren afgebroken om verbrand te kunnen worden voor energie. Eiwit bestaat uit verschillende aminozuren.
  • Koolhydraten, omdat het helpt om koolhydraten in glucose (druivensuiker) om te zetten. Een co-enzym is nodig voor een enzym om zijn functie te kunnen vervullen. Glucose kan verbrand worden voor energie.

 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De Gezondheidsraad geeft per voedingsstof aanbevelingen over de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Deze hoeveelheden worden weergegeven als de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Voor vitamine B8 is er echter geen ADH vastgesteld, maar een Adequate Inneming (AI). Dit geldt alleen voor baby’s van 0-5 maanden, namelijk 4 microgram per dag. 1 microgram is 0,000.001 gram. Omdat de onvolgroeide darmen nog niet in staat zijn zelf vitamine B8 te maken. Een baby krijgt dit binnen door middel van borstvoeding of flesvoeding. Voor andere leeftijdscategorieën zijn geen aanbevelingen vastgesteld. Een Adequate Inneming is een schatting van de laagste benodigde hoeveelheid vitamines en mineralen. Bij deze hoeveelheden zijn geen schadelijke gevolgen voor zover bekend. De Gezondheidsraad stelt een AI vast wanneer er geen ADH kan worden vastgesteld. Er is dan onvoldoende informatie beschikbaar om de gemiddelde behoefte vast te stellen. De Gezondheidsraad is een adviescollege van de overheid.

 

Tekort

Een tekort aan biotine komt nauwelijks voor omdat het in veel producten voorkomt. Daarnaast maakt de darmflora ook biotine aan. Een tekort kan wel voorkomen bij iemand die vaak rauwe eieren eet. Dit komt omdat rauw eiwit de stof avidine bevat. Deze stof bindt zich aan vitamine B8 waardoor het niet meer kan worden opgenomen. Als het ei gebakken of gekookt wordt, gaat avidine verloren en kan B8 wel worden opgenomen. 

Sommige mensen kunnen door een genetisch defect geen biotine opnemen. Dit is echter zeldzaam. Ook kan een tekort voorkomen bij mensen die langdurig met een infuus gevoed worden met voeding zonder biotine. Een tekort aan vitamine B8 kan leiden tot bloedarmoede (anemie), verminderde eetlust, depressie, vermoeidheid, spierpijn, afwijkingen van de huid, haaruitval en ontsteking van de tong.

 

Overdosering

Een teveel aan biotine wordt uitgescheiden met de urine en is dus niet schadelijk voor het lichaam. Volgens de Gezondheidsraad is het zelfs niet schadelijk bij 200 milligram per dag. Er is voor vitamine B8 geen maximale bovengrens vastgesteld.

 

Stofwisseling

Vitamine B8 uit de voeding wordt opgenomen in de dunne darm en komt terecht in het bloed. De dunne darm gaat over in de dikke darm. De darmbacteriën in de dikke darm kunnen een aantal B-vitamines zelf maken, opnemen en naar het bloed transporteren. Dit is ook het geval bij biotine, maar de bijdrage is vermoedelijk klein, 1,5-2% van de behoefte. Het lichaam bevat naar schatting 1 milligram biotine. 1 milligram is 0,001 gram. Het verbruikte biotine en het overschot worden uitgescheiden via de urine.

 

Invloed van bereiden en bewaren

Vitamine B8 is oplosbaar in water en kan dus tijdens het koken verloren gaan. Ook is het gevoelig voor zonlicht. Het is niet gevoelig voor verhitting.

vitamine B8biotinevitamine B-complexwateroplosbaardunne darmopbouw en afbraak van aminozureneiwittenvettenstofwisselinggezond haar en huidvitamine Cdarmfloradarmbacteriënavidineantibioticaanticonvulsivadiabetesnierfalenperifere zenuwbeschadigingbloedarmoedeverminderde eetlustdepressievermoeidheidspierpijnafwijkingen van de huidhaaruitvalontsteking van de tongalcoholistenveganisten

Wisselwerking

Anticonvolsieve geneesmiddelen kunnen voor een verlaagd biotine gehalte zorgen. 

De opname is dan minder en de afbraak en uitscheiding is hoger. Deze geneesmiddelen worden gebruikt als anti-epilepsie medicijn. Langdurig antibiotica gebruik vermindert de goede darmbacteriën die biotine aanmaken. Een huisarts kan hier informatie over verstrekken.

 

Supplementen

Het lichaam neemt vitamines uit supplementen makkelijker op dan uit de voeding. Vitamines in voedingsmiddelen zijn vaak verbonden met andere stoffen. Door de spijsvertering worden de vitamines losgemaakt, zodat het lichaam ze kan opnemen. Dit lukt niet altijd helemaal. Hierdoor verlaat een gedeelte ook ongebruikt het lichaam. Kunstmatige vitamines in supplementen hoeven niet meer losgekoppeld te worden. Daardoor kunnen ze makkelijker worden opgenomen. Dit wil overigens niet zeggen dat een vitaminepil beter is dan gezonde voeding. Vitamine B8 komt voor in verschillende multivitaminen. Over het algemeen is zo’n pilletje niet nodig, mits er gezond en gevarieerd gegeten wordt. Er zijn echter wel groepen voor wie aanvulling zinvol kan zijn, zoals hierboven beschreven staat. Sommige mensen vinden het nuttig om een multivitamine te gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens verkoudheid of griep.

 

Onderzoeken

  • Biotine en diabetes: Op internet staan veel theorieën die zeggen dat biotine goed is bij diabetes. Dit is echter veelal door supplementenfabrikanten geschreven, waarschijnlijk om de verkoop op te schroeven. Hier is namelijk nog geen eenduidig wetenschappelijk advies voor.
  • Perifere zenuwbeschadiging: Biotine supplementen zouden de symptomen van deze aandoening verbeteren. De ziekte is vaak ontstaan door diabetes of nierfalen. Maar naar dit gegeven is te weinig onderzoek gedaan.
  • Acne, eczeem of haarverlies verminderen door biotine suppletie is ook niet voldoende  wetenschappelijk bewezen. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan.
  • Een langdurige hoge doses van pantotheenzuur, ofwel vitamine B5, kan de opname van biotine verlagen.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande producten, betreffende vitamine B8, voor u tegengekomen:

 

Weten hoe? 

Voor het voedingsdoel vitamine B8 verlenen we geen diëtistendiensten.

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist (zoals via DietCetera) of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top