Vraag en antwoord (Q&A)

Vraag en antwoord

De antwoorden op de meest gestelde vragen hebben we voor u onderstaand neergezet. Voor overige vragen kunt u ons persoonlijk benaderen via het contactformulier.

Vraag en Antwoord

DietCetera

Wat doet DietCetera?
DietCetera verleent diëtistendiensten voor een breed scala aan voedingsdoelen (verschillende diëten). Haar voedingsadviezen worden allemaal uitgeschreven waardoor de cliënt dit in eigen tempo kan (na)lezen en waar nodig kan aanpassen aan eigen smaakvoorkeuren. De cliënten begeleiding door de diëtisten gaat via de de telefoon of internet waardoor de diensten flexibel, op de door de cliënt gewenste plaats en tijd, kunnen worden verleend.
Waar staat de naam DietCetera voor?
De naam DietCetera bestaat uit twee samengevoegde woorden. 'Diet' is het Engelse woord voor dieet. Omdat het bij DietCetera niet alleen over diëten gaat, is dit woord gekoppeld aan de Latijnse woorden 'et cetera'. Et cetera kan vertaald worden met 'en andere dingen' of 'enzovoorts'.
Wat maakt DietCetera bijzonder?
DietCetera verstrekt u gratis onafhankelijk, onpartijdig en hoogwaardig informatie over honderden wensen en eisen rondom voeding. Daarnaast biedt DietCetera u tegen een scherpe prijs diëtistenbegeleiding en advies aan. Voor de voedingsadviezen en begeleiding werken wij volledig met diëtisten. Uw doel, welk advies u wilt en de manier van contact bepaalt u helemaal zelf. U behoudt zelf de controle.
Wat is een diëtist?
Een diëtist is de specialist op het gebied van voeding en gezondheid. Een diëtist is opgeleid om mensen te begeleiden met tal van voedingsdoelen. Zo is een diëtist bijvoorbeeld in staat u te begeleiden bij ziekte gerelateerde behandelingen. Iets wat bijvoorbeeld een gewichtsconsulent niet kan en mag doen. Hiervoor heeft een diëtist een vierjarige HBO studie succesvol afgerond.
Wat is het verschil tussen een diëtist, een gewichtsconsulent en een voedingsconsulent?
Een diëtist heeft een vierjarige HBO studie doorlopen op het gebied van voeding en gezondheid. Een gewichtsconsulent heeft een halfjaar durende thuiscursus gevolgd. Een gewichtsconsulent mag cliënten slechts begeleiden op het gebied van afvallen. Een diëtist daarentegen is een specialist op het gebied van voeding in relatie tot ziektes, allergieën, intoleranties en afvallen. Een voedingsconsulent is geen beschermde titel. Dit wil zeggen dat iedereen in Nederland zichzelf voedingsconsulent mag noemen. Hij of zij hoeft hier dus ook geen opleiding voor te volgen.
Wat is een dieet?
Een dieet is een voedingspatroon dat aan specifieke eisen voldoet. Bij het woord dieet denken veel mensen aan afvallen. Afvallen is echter maar één van de vele redenen om een dieet te volgen. Een dieet kan ook gevolgd worden naar aanleiding van bijvoorbeeld een allergie, medische aandoening of levensovertuiging. Ook kan aankomen in gewicht het doel zijn van een dieet.
Is afvallen hetzelfde als diëten?
Afvallen is niet hetzelfde als diëten. Wel kan het een reden zijn om een specifiek dieet te volgen. Een dieet is een voedingspatroon dat aan specifieke eisen voldoet. Een dieet kan dus om veel verschillende redenen gevolgd worden.
Wat zijn digitale communicatiemiddelen?
Digitale communicatiemiddelen zijn communicatiemiddelen waarbij gebruik gemaakt wordt van computertechniek. DietCetera maakt gebruik van webcam (beeldbellen), webchat (chatten), e-mail (mailen), portaal (My DietCetera) of telefoon (vast of mobiel).
Wat zijn de voordelen van digitale diëtisten diensten?
De dienstverlening van DietCetera heeft in vergelijking met een reguliere diëtist tal van voordelen. Zo betaalt u bij DietCetera minder. De diensten zijn daarnaast plaats- en tijdsonafhankelijk. Dit wil zeggen dat u geadviseerd of begeleid wordt op de plaats en tijd die u uitkomt. Ook heeft u bij DietCetera meer keus uit het soort begeleiding. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen via e-mail contact te hebben. Als u het fijn vindt om een diëtist één op één te spreken, kan dat ook. Dit directe contact kan via telefoon, webcam of web chat.
Wat zijn de nadelen van digitale diëtisten diensten?
In vergelijking met reguliere diëtistendiensten hebben digitale diëtistendiensten weinig nadelen. Het enige wat digitale diensten u niet kunnen bieden is een direct contact in dezelfde ruimte. Overigens is DietCetera van mening dat onze diëtisten u op dezelfde manier kunnen begeleiden als een reguliere diëtist. Voedingsdoelen waarbij persoonlijk contact in dezelfde ruimte vereist is, zullen niet worden behandeld bij DietCetera. Er wordt in dat geval doorverwezen naar een andere specialist.
Wat is eHealth?
eHealth is het gebruiken van informatie- en communicatietechnologie (ICT) ter verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg.
Is digitale communicatie hetzelfde als eHealth?
eHealth is niet hetzelfde als digitale communicatie. eHealth is een breder begrip. Een digitale communicatie is een communicatie waar een apparaat tussen zit. Denk aan een telefoon of computer. Wanneer er wordt gesproken over eHealth kan het ook een softwareprogramma zijn wat gebruikt wordt in een praktijk waar cliënten ter plekke aanwezig zijn. DietCetera maakt gebruik van beide mogelijkheden.

Voedingsdoelen

Wat zijn voedingsdoelen?
Voedingsdoelen zijn wensen en/of eisen die u stelt aan uw eten en drinken. Bij de meeste voedingsdoelen kunt u een persoonlijk doel stellen. Bijvoorbeeld om af te vallen of om allergische klachten te verminderen of te voorkomen. DietCetera biedt u honderden voedingsdoelen aan. Deze voedingsdoelen zijn te verdelen in de hoofdgroepen: afvallen, allergieën, intoleranties en aversies, levensfasen, uiterlijk, voedingsstoffen, voedingsthema's, ziektes, aandoeningen en medicijnen.
Kan ik meerdere voedingsdoelen combineren?
Ja, dat kan. U kunt zelf de voedingsadviezen van diverse voedingsdoelen met elkaar combineren. Wij geven u daar een schriftelijke handleiding voor. Betreffende de begeleidingsdiensten combineert de diëtist dan de voedingsdoelen welke u volgt.
Uit welke diëten kan ik kiezen om af te vallen?
U kiest zelf de manier van afvallen die bij u past. De diëtist kan u, indien gewenst, helpen met uw keuze. Wij kunnen u voedingsadviezen verstrekken van de belangrijkste afvaldiëten. We zijn voorstander van geleidelijk afvallen en niet van zogenaamde crashdiëten.
Wat kan ik doen als mijn voedingsdoel niet beschreven/genoemd is?
Als u een voedingsdoel heeft dat niet beschreven is door DietCetera kunt u dit aangeven door het contactformulier in te vullen op de pagina 'Contact' (links bovenin uw scherm). DietCetera wil u graag van dienst zijn en zal nagaan of uw voedingsdoel kan worden toegevoegd aan de kennisbank. U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons.

Directe en indirecte communicatie

Wat wordt gezien als directe communicatie?
Wat DietCetera als directe communicatie betitelt is eigenlijk synchrone communicatie. Zeg maar 1 op 1 communicatie zonder tijdsverschil. Dit kan bijvoorbeeld in één ruimte met de ander (de klassieke diëtisten dienstverlening), maar ook via de telefoon, webcam of web chat. Er is op dat communicatiemoment minimaal één persoon aan elke kant van het communicatiemedium.
Wat wordt gezien als indirecte communicatie?
Wat DietCetera als indirecte communicatie betitelt is eigenlijk asynchrone communicatie. Zeg maar communicatie met mogelijk tijdsverschil. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail of portaal. Het is niet nodig dat beide personen op hetzelfde tijdstip met elkaar communiceren.
Wat is het voordeel van directe communicatie?
Bij directe communicatie kun je snel op elkaar reageren.
Wat is het voordeel van indirecte communicatie?
Bij indirecte communicatie hoef je niet direct op elkaar te reageren. Er is dus een soepele bedenktijd mogelijk. Ook kan ieder op zijn eigen moment communiceren. Je kunt bepaalde zaken nog eens nalezen.
Wat is het nadeel van directe communicatie?
Beide personen moeten gelijktijdig aanwezig zijn. Er moeten dus tijdsafspraken worden gemaakt. Vaak is dat alleen maar mogelijk op normale werktijden. Het is inefficiënter en daardoor kost het ook iets meer.
Wat is het nadeel van indirecte communicatie?
Je bent afhankelijk van de reactietijd van iemand anders. Sommige emoties zijn beter via directe communicatie op te pikken.

Diensten van DietCetera

Welke diensten biedt DietCetera aan?
DietCetera biedt u een gratis voedingsdoelen kennisbank aan. Hier kunt u informatie vinden over honderden verschillende onderwerpen. De voedingsdoelen kennisdatabank is algemene informatie. Voor specifieke informatie hebben we voor u per voedingsdoel een voedingsadvies, weekmenu, variatielijst of eigen voedingsplan.
Kan ik zonder verwijzing van de huisarts een dienst afnemen bij DietCetera?
Ja, dat kan. Vanaf augustus 2011 geldt een zogenaamd 'directe toegankelijkheid' voor de diëtist. Dit wil zeggen dat er geen verwijzing meer nodig is van een (huis)arts. Sommige ziektekostenverzekeraars vragen u echter om wel een verwijzing bij uw huisarts te halen.
Kan een diëtist mij ook helpen bij een allergie of intolerantie?
Ja, een diëtist is opgeleid om ook allergie gerelateerde behandelingen uit te voeren op voedingsgebied.
Kan een diëtist mij ook helpen bij een ziekte/aandoening?
Ja, een diëtist is opgeleid om ook ziekte gerelateerde behandelingen uit te voeren op voedingsgebied. Echter voedingsdoelen waarbij één op één contact nodig is, zullen niet worden behandeld bij DietCetera. U wordt in dat geval doorverwezen naar een andere specialist.
Wat houdt een voedingsadvies in?
De diëtisten van DietCetera geven u advies over het inrichten van uw voedingspatroon. Met dit advies wordt het voor u makkelijker uw doel te behalen.
Wat houdt een weekmenu in?
Een weekmenu is een menu waarop precies staat aangegeven wat u bij de maaltijden en tussendoor kunt eten. Ook staat er aangegeven wat u het beste kunt drinken. Elke dag ziet er anders uit, dus het weekmenu wordt niet saai of voorspelbaar. Een weekmenu helpt u goed op weg met uw doel. Door middel van een weekmenu ontwikkelt u een nieuwe leefstijl die het makkelijker maakt uw doel te behalen.
Wat is een variatielijst?
U kunt bij DietCetera een menu aanvragen met daarbij een variatielijst. Dit is een lijst met producten die gebruikt kunnen worden in plaats van een product dat in het menu staat. U kunt het menu uw eigen draai geven en naar uw smaak aanpassen. Dit maakt het voor u nog makkelijker om uw doel te behalen.

Werkwijze

Worden de diensten van DietCetera altijd door diëtisten uitgevoerd?
DietCetera heeft gekozen om alleen met diëtisten te werken en niet met gewichtsconsulenten. Dat geldt voor de adviesdiensten als ook de begeleidingsdiensten.
Heb ik altijd contact met dezelfde diëtist?
Met indirecte communicatie kunt u ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week contacten. Daarnaast beloven we u een snelle reactie. We proberen zoveel mogelijk dezelfde diëtist aan u te koppelen maar dat lukt niet altijd. Voor directe communicatie moet er een afspraak worden gemaakt. Wanneer u altijd dezelfde diëtist wilt dan kunt u daarom vragen maar het remt u wel iets in uw flexibiliteit. De betreffende diëtist is ook gebonden aan specifieke werktijden.
Wat als ik door een andere diëtist begeleid wil worden?
De diëtisten van DietCetera willen u te allen tijde zo goed mogelijk begeleiden en van het juiste advies voorzien. Wanneer u niet tevreden bent, horen wij dat graag van u. Als u door een andere diëtist begeleid wilt worden, kan dat zonder enig probleem. De cliënt is bij ons ook koning.
Hoe ziet een consult eruit?
Tijdens een eerste consult maakt u kennis met uw begeleidende diëtist. Ook zal tijdens elk consult nagegaan worden hoe het met uw dieet en voedingsdoel gaat. Wanneer uw voortgang niet naar wens is, zullen er afspraken worden gemaakt die u helpen het doel te bereiken. U kunt altijd met vragen of opmerkingen terecht waar de diëtist u zo goed mogelijk mee zal helpen.
Heeft DietCetera contact met mijn (huis)arts?
Zonder specifieke toestemming van de cliënt, zal DietCetera nooit contact opnemen met de (huis)arts. Voor de cliënt kan het nuttig zijn indien de diëtisten van andere hulpverleners aanvullende informatie ontvangt. Denk aan een verwijsbrief, bloedwaarden en eventueel andere relevante medische gegevens. Indien we een verwijsbrief van de (huis)arts van de cliënt hebben ontvangen is het gebruikelijk dat we deze (huis)arts ook een terugkoppeling geven van de betreffende behandeling. Mocht de cliënt het niet prettig vinden dat DietCetera een terugrapportage naar de (huis)arts stuurt, dan kan de cliënt dit aangeven.
Werkt DietCetera samen met andere organisaties?
DietCetera is onafhankelijke van andere organisaties. Om onze dienstverlening naar u te verhogen zoeken we echter wel samenwerkingsverbanden. Zo heeft Design Effects onze website visueel vormgegeven en heeft .VDMi/ onze website technisch gebouwd. Verder werken we samen met diverse hogescholen. Daarnaast zijn we lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.
Houdt DietCetera rekening met producten die ik niet lekker vind?
Speciaal voor dit soort 'problemen' is de variatielijst een erg nuttig instrument. In de variatielijst staan heel veel alternatieven voor elk voedingsproduct in de voedingsadviezen en weekmenu's. Zo kunt u zelf rekening houden met uw smaakvoorkeuren terwijl u toch uw dieet van uw voedingsdoel volgt.
Waarom moet ik een vragenlijst invullen?
Voor de adviesdiensten hoeft u geen vragenlijst in te vullen. Indien u echter een meer persoonlijker begeleiding kiest dan is het belangrijk dat de diëtist van DietCetera achtergrond- en persoonlijke gegevens van u verkrijgt. Ook al lijken sommige vragen voor u niet relevant, ze zijn vaak toch van invloed op de begeleiding vanuit DietCetera. De informatie uit de vragenlijst en uw voedingsdagboek worden voor de begeleiding door de diëtist geanalyseerd.
Wat kan ik mij voorstellen bij de vragenlijst?
De vragenlijst is belangrijk voor de diëtist om gegevens te verkrijgen over uw eet- en beweegpatroon, gezins-, leef- en werksituatie maar ook uw medische achtergrond. Over deze onderwerpen kunt u vragen verwachten.
Bij mijn vorige bestelling heb ik al de vragenlijst ingevuld, moet ik dat weer doen bij een nieuwe bestelling?
Indien er niets is gewijzigd aan de gegevens van het vragenformulier dan is dat niet nodig. Voor de zekerheid lopen we de eerder gegeven antwoorden echter, als onderdeel van de begeleiding, nog eens door. Het niet gewijzigd zijn van gegevens (bijvoorbeeld uw gewicht) kan namelijk ook een probleem signaleren. Indien de gegevens wel zijn gewijzigd dan is het wel nuttig om dit met de diëtist te bespreken.
Ben ik verplicht om de vragenlijst compleet in te vullen?
Alleen als u ons opdracht heeft gegeven om voor u een persoonlijke analyse te doen is het nodig om de vragenlijst compleet in te vullen. We kunnen u daarna persoonlijker begeleiden. Zonder de persoonlijke analyse is het niet nodig om de vragenlijst in te vullen.
Waarom is het nuttig om voor de begeleidingsdiensten meer gegevens aan de diëtist te verstrekken?
Om de diëtistenbegeleiding zo goed mogelijk te laten aansluiten op uw wensen, behoeften en leefwijze hebben wij meer gegevens van u nodig. Op deze manier kunnen wij u het beste helpen uw voedingsdoel te bereiken. Bij de adviesdiensten hebben we de diverse opties al voor u uitgeschreven zodat u zelf keuzes maakt.
Moet ik contact opnemen met DietCetera of neemt DietCetera contact op met mij?
Als u door een diëtist van DietCetera geholpen wilt worden, kunt u via de website een dienst aanvragen. Wanneer u dat heeft gedaan, neemt DietCetera contact op met u via het door u gekozen communicatiemiddel.
Kan ik op elke moment in mijn behandeling contact opnemen met de diëtist?
Afhankelijk van de door u gekozen begeleiding kunt u onbeperkt of tijdens afgesproken consulten uw vragen aan de diëtist stellen.
Kan ik ook langskomen op locatie?
DietCetera werkt alleen via digitale communicatiemiddelen om het haar cliënten zo makkelijk mogelijk te maken. DietCetera is er daarom niet op berekend dat cliënten langskomen voor een consult.
Als ik een afspraak annuleer, wordt deze afspraak dan opnieuw ingepland of ben ik deze kwijt?
Voor een indirect contact heeft u geen afspraak nodig. Een afspraak voor een direct contact kunt u tot 2 uur voor de afspraak kosteloos annuleren. Indien u moet annuleren verzoeken wij u dit zo snel mogelijk te doen zodat DietCetera op dat moment een andere cliënt kan helpen. Zegt u de afspraak niet of te laat af dan zal deze wel berekend moeten worden.
Wat zijn de gevolgen als ik mijn afspraak met de diëtist niet nakom?
Wanneer u de afspraak van een consult niet nakomt, zal DietCetera deze afspraak helaas wel in rekening moeten brengen. Het nagaan van afspraken die u met een diëtist heeft gemaakt over het behalen van uw voedingsdoel is uw eigen verantwoordelijkheid. Als u deze afspraken niet naleeft, zult u uw voedingsdoel minder snel of niet halen.
Wat gebeurt er als de diëtist de gemaakte afspraak niet nakomt?
Bij DietCetera streven we naar een 100% nakoming van alle afspraken. Wanneer een diëtist de afspraak met u niet nakomt, zal het consult uiteraard kosteloos verplaatst worden. Heeft u een advies niet ontvangen, horen wij dat graag van u. U ontvangt het dan alsnog zo snel mogelijk.
Wat is een voedingsdagboek?
Een voedingsdagboek is een 'dagboek' waarin u alles wat u eet en drinkt opschrijft. Het is voor uw begeleidende diëtist (maar ook voor uzelf) een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in uw eetpatroon. U kunt ook uw bewegingsactiviteiten, medicijngebruik, klachten en emoties bijhouden. Het bijhouden van een voedingsdagboek kan confronterend zijn.
Hoe houd ik een voedingsdagboek bij?
Een voedingsdagboek houdt u bij door alles op te schrijven wat u eet en drinkt. Het is verstandig altijd pen en papier bij de hand te hebben, zodat u het meteen op kunt schrijven en niets vergeet. U dient het soort product te vermelden (bijvoorbeeld cola-light, volle vla, volkoren boterham), de hoeveelheid of het aantal dat u ervan op heeft (bijvoorbeeld glas, dessertschaaltje, 2 stuks of milliliter/gram) en het tijdstip en de locatie waarop u het heeft genuttigd. Het voedingsdagboek van DietCetera is digitaal, dus via de computer of smartphone in te vullen. In dit voedingsdagboek kunt u bij 'opmerkingen' aangeven wat u die dag aan beweging heeft gedaan. Ook kunt u hier andere opmerkingen kwijt, bijvoorbeeld dat u ziek was.
Kan ik mijn activiteiten ook invoeren in mijn voedingsdagboek?
Ja, dat kan. Onder het kopje 'opmerkingen' in het digitale voedingsdagboek van DietCetera kunt u invoeren wat u die dag aan beweging heeft gedaan. Ook kunt u hier andere opmerkingen kwijt, bijvoorbeeld dat u ziek was, medicijnen heeft geslikt en welke klachten of emoties u heeft ervaart.
Krijg ik de uitslag van de analyse van de door mij ingevulde vragenlijst en voedingsdagboek te zien?
Naar aanleiding van de persoonlijke analyse van de vragenlijst en het voedingsdagboek krijgt u uw begeleiding. De onderdelen welke opvallend zijn zal de diëtist specifiek met u doornemen.
Wanneer merk ik resultaat van mijn behandeling?
Hoe lang het duurt voordat u resultaat merkt van uw behandeling, is moeilijk te zeggen. Dit verschilt erg per voedingsdoel en per individu. Als u wilt afvallen en u houdt zich goed aan het advies, zult u de eerste weken waarschijnlijk al resultaat merken. Heeft u echter een slaapprobleem en krijgt u van DietCetera een advies, dan kan het langer duren voordat u resultaat merkt. Uw lichaam zal dan moeten wennen aan uw nieuwe leefpatroon.

Bestellen en betalen

Waarom moet ik een voedingsdoel opgeven bij het bestellen?
Een voedingsdoel is het doel waar u aan wilt werken. Om u goed van dienst te kunnen zijn, is het belangrijk dat wij weten welk doel u wilt bereiken. U kunt er voor kiezen om aan één voedingsdoel te werken, maar ook meerdere. U kiest dan een combinatie van voedingsdoelen.
Hoe snel heb ik mijn bestelling?
Een voedingsadvies, weekmenu of variatielijst ontvangt u in principe binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw betaling. Indien dat niet gaat lukken, zullen we u binnen 48 uur contacten en vragen of een iets latere levering wat u betreft akkoord is. Zo niet dan retourneren we uw betaling. Uw voedingsplan zal in principe binnen 10 dagen (buitenland 14 dagen) na bestelling bij u worden thuisbezorgd.
Hoe ontvang ik mijn bestelling?
Het voedingsadvies, weekmenu en/of variatielijst ontvangt u als bijlage per email. Uw voedingsplan ontvangt u per TNT Post. De begeleiding ontvangt u via het door u gewenste communicatiemiddel.
Kan ik mijn bestelling nog wijzigen?
Wanneer we binnen DietCetera al begonnen zijn aan het advies kunt u de bestelling niet meer wijzigen maar wel aanvullen met extra diensten. Betreffende de begeleidingsdiensten zal dat minder problematisch zijn. Het advies is dan ook zo snel mogelijk contact met ons opnemen om te kijken hoever we al zijn. Het liefste proberen we u natuurlijk optimaal van dienst te zijn.
Kan ik mijn bestelling annuleren?
Tijdens het gehele bestelproces kunt u er zonder problemen mee stoppen. Nadat u heeft besteld kunt u, totdat u betaald heeft, de bestelling annuleren.
Krijg ik een factuur voor mijn bestelling?
Direct nadat u uw iDeal heeft gedaan kunt u uw factuur downloaden (PdF formaat). Let wel deze mogelijkheid bestaat alleen na uw iDeal betaling en niet bij het betalen via een bankoverschrijving. Wij adviseren u direct na het betalen altijd uw factuur te downloaden. Naderhand kunt u die factuur namelijk niet meer downloaden.
Komen er nog extra kosten bij?
Neen, we laten duidelijk zien wat de kosten zijn voor wat u bestelt en daar komen geen extra kosten bij.
Voor welke diensten moet ik betalen?
Alle diensten op onze website zijn gratis tenzij dat specifiek anders is aangegeven. Dit laatste betreft alleen die diensten welke u bestelt via het bestelsysteem.
Op welke manieren kan ik mijn bestelling betalen?
U kunt uw bestelling betalen via overboeking op onze rekening of door te betalen via iDeal of iDeal mobiel.
Waarom moet ik vooruit betalen?
Als we een advies (voedingsadvies, weekmenu, variatielijst of voedingsplan) voor u samenstellen zijn we al bezig onze diensten te verlenen. Dat is ook als we de vragenlijst en het voedingsdagboek doornemen. Als we de adviezen aan u opsturen hebben we op dat moment de dienst verricht. Betreffende de begeleiding is dat contacttijd welke we naderhand natuurlijk niet meer kunnen terugdraaien. Wij houden onze prijsstelling zo laag mogelijk, vooruitbetaling is daarom noodzakelijk.
Heeft DietCetera een geld terug garantie?
Wanneer we de dienst uitleveren is de dienst gebruikt. Wanneer er eventueel klachten zijn worden die goed en snel opgelost. Wij bestaan vanwege tevreden klanten en doen er alles aan om dat zo te houden.
Zijn de prijzen op de website inclusief BTW?
Ja, de prijzen op de DietCetera website zijn inclusief BTW.
Ik woon niet in Nederland, kan ik wel een dienst bij DietCetera bestellen?
Ja, dit is mogelijk. Alleen wordt er in dat geval wel rekening gehouden met het communicatiemiddel dat gebruikt wordt. Internet gekoppelde communicatiemiddelen (e-mail, beeldbellen, web chat, portaal en internetbellen (VoIP)) geven geen kostenverschillen wat betreft de plaats. Voor diensten via normale telefoonlijnen en mobiel bellen is het buitenland echter te duur.
Dekt de ziektekostenverzekering de kosten van de klassieke diëtist?
Wanneer er een zogenaamde ketenzorg plaats vindt (zoals bijvoorbeeld bij diabetes type 1) worden de diëtistenkosten grotendeels vergoed. De normale diëtistendiensten vallen onder het € 375,-- (in 2015) eigen risico. Dus als een cliënt meer dan € 375,-- eigen risicokosten betaalt is er jaarlijks voor maximaal 3 uur diëtistenzorg klassieke stijl bij de ziektekostenverzekeraars te declareren. Als men een aanvullende dekking heeft of juist vrijwillig een hoger eigen risico kan dat natuurlijk anders zijn. U kunt dat het beste zelf even nakijken bij de voorwaarden van uw zorgpolis.
Dekt de ziektekostenverzekering de kosten van DietCetera?
Wisselend. We hebben als DietCetera bij een aantal zorgverzekeraar een zorgcontract afgesloten en bij een aantal niet. De zorgverzekeraars waar we geen zorgcontract hebben afgesloten kunnen echter gewoon besluiten de DietCetera diensten te vergoeden. Het hangt van de zorgverzekeraar af of deze de diëtistendiensten van DietCetera vergoedt. Dat kunt u het beste zelf nagaan bij uw zorgverzekeraar. Wanneer u denkt dat u in een jaar meer zorgkosten heeft dan u eigen risico heeft dan adviseren we u de kosten van de DietCetera diensten gewoon in te dienen.
De DietCetera diëtistendiensten worden niet standaard vergoed. Heeft dat voordelen?
Ja, de klassieke diëtistenzorg die in aanmerking wil komen voor de vergoeding buiten het eigen risico om, moet voldoen aan de wisselende eisen van de zorgverzekeraars. Bijvoorbeeld het eisen van een verwijsbrief bij uw huisarts, de verplichte face-to-face eis van uw behandeling, begane grond eis van de diëtistenpraktijk en uitgebreide informatieverstrekking vooraf van u aan de diëtist. DietCetera richt zich liever op u als cliënt dan op de soms starre eisen van zorgverzekeraars. Wij kunnen dan oom goedkoper onze diensten aan u verlenen.
Waarom moet ik de ene keer meerdere diensten afnemen als ik meerdere voedingsdoelen afneem en de andere keer niet?
Er wordt gekeken wat voor een soort dienst het betreft. Bij afname van meerdere voedingsdoelen blijft een consult van 15 minuten gewoon een consult van 15 minuten. Echter de voedingsadviezen zijn individuele voedingsadviezen per voedingsdoel. Als u een voedingsadvies voor 3 voedingsdoelen bestelt krijgt u dan ook 3 individuele voedingsadviezen.

MyDietCetera

Wat is 'MyDietCetera'?
MyDietCetera is uw persoonlijke deel van de DietCetera website waarin uw persoonlijke gegevens staan opgeslagen. Alleen u en uw diëtist hebben toegang tot uw MyDietCetera en u kunt daar uw gegevens inzien en, indien gewenst, wijzigen.
Wat is een portaal?
Een portaal is een algemeen gebruikte term voor een persoonlijke webpagina die toegang geeft tot een reeks vergelijkbare webpagina's.
Wat staat er allemaal in My DietCetera?
Naast uw naam en adres gegevens staat in MyDietCetera de informatie welke betrekking heeft op de door u afgenomen diensten. Denk aan uw vragenlijst of voedingsdagboek. Maar ook staan er een aantal communicatie mogelijkheden zoals beeldbellen en webchat.

Registreren en inloggen

Moet ik mij registreren?
Nee u moet zich niet registreren maar het geeft u wel de mogelijkheid een aantal gratis diensten van ons te krijgen. Daarnaast kunnen wij onze dienstverlening persoonlijker op u afstemmen.
Zijn er kosten verbonden aan de registratie?
Neen, aan de registratie zijn geen kosten verbonden.
Hoe kan ik mij registreren?
U kunt zich registreren bij stap 3 van de bestelling of bij MyDietCetera te klikken op 'Registreren'.
Wat doet DietCetera met mijn registratiegegevens?
DietCetera gebruikt uw gegevens om u op maat te kunnen begeleiden en adviseren. DietCetera gaat zorgvuldig met uw gegevens om en zal deze nooit aan derden verstrekken.
Ik wil mijn kind registreren. Hoe werkt dit?
Bij het inschrijven kunt u aangeven dat u zich voor een ander inschrijft. U doet dit door de gegevens van bijvoorbeeld uw kind of ouder in te vullen bij de persoonsgegevens onder cliënt. Onder het kopje contactpersoon kunt u aanvinken of de contactpersoon dezelfde persoon is als de cliënt of niet. Als dat niet zo is, vult u hier uw eigen gegevens in.
Ik begeleid iemand anders welke dieetadvies nodig heeft, hoe gaat het dan met die registratie?
Bij het inschrijven kunt u aangeven dat u zich voor een ander inschrijft. De gegevens van de persoon die u begeleidt kunt u in vullen bij de persoonsgegevens onder cliënt. Onder het kopje contactpersoon kunt u aanvinken of de contactpersoon dezelfde persoon is als de cliënt of niet. Als dat niet zo is, vult u hier uw eigen gegevens in.
Ik ben mijn inlognaam en/of wachtwoord vergeten, wat nu?
Indien u uw inlognaam en/of wachtwoord bent vergeten kunt u via MyDietCetera uw gegevens opvragen of een nieuw wachtwoord aanvragen. Indien u daar uw, bij ons bekende, email adres opgeeft dan kunnen wij een nieuw wachtwoord voor u regelen.
Hoe lang blijft mijn inlognaam geldig?
Uw inlognaam blijft geldig zolang u geregistreerd bent bij DietCetera.
Hoe kan ik uitloggen?
U kunt uitloggen door op de pagina 'MyDietCetera' te klikken op de knop 'Uitloggen'. Indien u dit niet doet en de webpagina afsluit, wordt u na een aantal minuten automatisch uitgelogd.
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
U kunt uw gegevens wijzigen door u aan te melden in uw 'MyDietCetera'. Sommige gegevens zijn hier niet te veranderen, mochten hier fouten in staan neemt u dan via het contactformulier contact op met DietCetera.
Hoe kan ik mijn registratie beëindigen?
Uw registratie is alleen relevant voor zover u diensten van DietCetera afneemt. Mocht u geen diensten meer willen afnemen is geen verdere actie van u vereist. Indien u actief uw registratie wilt laten verwijderen kunt u via het contactformulier contact opnemen met DietCetera.

Veiligheid

Is Adobe/pdf goed beveiligd?
Ja, Adobe brengt regelmatig updates uit van Adobe Reader om de beveiliging op het hoogste niveau te houden.
Hoe gaat DietCetera om met mijn gegevens?
DietCetera gaat uiterst zorgvuldig om met uw gegevens en zal deze nooit doorspelen aan derden.
Houdt DietCetera een dossier van mijn gegevens bij?
Als DietCetera houden we ons aan de relevante wetgeving. Voor de diëtisten begeleidingsdiensten, waar we een persoonlijke analyse hebben uitgevoerd, wordt een patiëntendossier bijgehouden conform de daaraan te stellen eisen. Daarnaast houden we ook een cliëntenregistratie bij zodat wij u bij een volgend advies goed en snel kunnen helpen. In dit dossier staat alleen hetgeen u zelf heeft opgegeven en de informatie welke relevant is voor de betreffende diensten. Vanzelfsprekend gaan we zeer zorgvuldig met deze gegevens om.
Wat is SSL?
Secure Sockets Layer is een technische term die te maken heeft met de beveiliging van communicatie via het internet, het gaat daarbij om de wijze van versleuteling van gegevens, zodat die nooit door buitenstaanders gelezen kunnen worden.
Wat is HTTPS?
HyperText Transfer Protocol Secure is een beveiligde internetverbinding, waarbij de informatie die verstuurd wordt versleuteld is. Daardoor is de informatie niet door derden af te tappen.
Wat houdt die groene balk in bovenaan mijn scherm?
De groene balk garandeert de veiligheid en identiteit van DietCetera. Zogenaamde 'phishers' (mensen die aan uw gegevens willen komen) kunnen niet bij uw gegevens komen. Phishers proberen aan persoonsgegevens te komen door zich voor te doen als iemand anders.
Is de website van DietCetera goed beveiligd?
Ja, de website draait op computers in een beveiligd datacentrum van één van de grootste providers in Nederland. Daarnaast is alle communicatie met u beveiligd via SSL en HTTPS.
Is Skype goed beveiligd?
Skype heeft wereldwijd honderden miljoenen gebruikers en heeft haar dienstverlening op elke mogelijke wijze beveiligd.

Privacy en zorgvuldigheid

Wat gebeurt er met de gegevens die ik verstrek in de vragenlijst en dagboek? Voor wie zijn deze gegevens zichtbaar?
De diëtisten van DietCetera gebruiken de gegevens om u van het juiste advies te voorzien. Uw gegevens zijn alleen voor u en de diëtisten zichtbaar en worden zorgvuldig bewaard.
Welke gegevens worden van mij bewaard?
Naast uw registratiegegevens wordt bijgehouden welke diensten u hebt afgenomen. Bij diëtisten begeleidingsdiensten, na een persoonlijke analyse, wordt een zorgdossier bijgehouden waar ook informatie betreffende uw voedingsachtergrond en de bijbehorende diëtistenaantekeningen instaan.
Wie kan mijn gegevens zien?
Alleen uzelf en de DietCetera diëtisten hebben toegang tot uw gegevens.
Kunnen derden aan mijn gegevens komen?
Neen, al uw gegevens zijn strikt vertrouwelijk en zullen nooit aan derden ter beschikking worden gesteld.
Hoe lang bewaart DietCetera mijn gegevens?
DietCetera houdt zich aan de wettelijke vereisten voor het zorgdossier zoals bewaartermijn (minimaal 10 jaar), recht op inzage door de cliënt zelf maar natuurlijk ook privacy en zorgvuldigheid. Voor de gegevens welke niet in een zorgdossier thuishoren hanteren wij de wettelijke 7 jaar.
Hoe kan ik opvragen over welke gegevens u van mij beschikt?
U kunt, overeenkomstig de Wet bescherming Persoonsgegevens (WBP), met een enkel verzoek via het contactformulier opvragen welke gegevens over u in de DietCetera systemen zijn opgeslagen. Voor dit verzoek is een kleine bijdrage van €5,-- per verzoek verschuldigd. U kunt binnen 10 werkdagen een reactie op uw verzoek verwachten.
Wat gebeurt er met mijn gegevens na opzegging?
Uw gegevens worden overeenkomstig de daarvoor geldende wettelijke regels binnen 2 maanden na uw opzegging verwijderd.
Houdt DietCetera ook een zorgdossier bij?
Voor de diëtisten begeleidingsdiensten, waarvoor we een persoonlijke analyse voor u hebben uitgevoerd, houdt DietCetera een zorgdossier bij. Dit dossier is er met name om u bij een volgend advies goed en snel te kunnen helpen.
Gebruikt DietCetera ook cookies?
Wij zullen zogenaamde “tracking cookies” niet zonder uw uitdrukkelijke toestemming op uw PC plaatsen. Een cookie kan ook gebruikt worden tijdens het bestelproces of om u sneller en makkelijker in te laten loggen. Een dergelijke cookie betreft dan een directe dienstverlening aan u. Deze zogenaamde “technische cookies” zullen door ons beperkt worden toegepast. Voor een technische cookie is geen specifieke toestemming nodig.

Dieettermen en -handelingen

Wat is het jojo-effect?
Het jojo-effect betekent dat een persoon schommelt in gewicht. Er wordt veel gewicht verloren waarna het er weer aan komt. Dit jojo-effect ontstaat door streng te lijnen. Het lichaam gaat in een soort hongerwinter en de stofwisseling vertraagt. Wanneer er weer normaal gegeten wordt, vliegen de kilo's eraan. Het is belangrijk om op een gezonde manier af te vallen en vervolgens op gewicht te blijven. De diëtisten van DietCetera helpen u hier graag bij.
Wat zijn voedingsstoffen?
Voedingsstoffen leveren energie en spelen een belangrijke rol in veel processen in het lichaam. Voedingsstoffen zijn onder te verdelen in eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen.
Wat is ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid)?
De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid is een maat die aangeeft hoeveel een gezond persoon van een bepaalde voedingsstof nodig heeft. De ADH is een voedingsnorm die door De Gezondheidsraad is opgesteld. De ADH is voor verschillende groepen opgesteld, mannen, vrouwen en kinderen. In Europa wordt naar eenduidige aanbevelingen gestreefd.
Wat is BMI (Body Mass Index)?
De Body Mass Index is een index die de verhouding tussen lichaamslengte en -gewicht aangeeft. De score die uit de berekening komt geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht.
Wat is ABSI (A Body Shape Index)?
A Body Shape Index is een combinatie van de BMI met de middelomvang. De middelomvang is een goede voorspeller van gevaar voor de gezondheid.
Hoe weeg ik mijzelf op de juiste manier?
Het beste is regelmatig op dezelfde weegschaal op dezelfde tijd als de vorige keren. Een kleine afwijking in uw "huis" weegschaal is niet erg. Vaak gaat het juist om de gewichtswijziging en niet alleen het absolute gewicht.
Hoe meet ik mijn buikomvang op de juiste manier?
Om uw voortgang bij te houden kan het zijn dat u uw buikomvang in de gaten moet houden. DietCetera heeft een instructiefilmpje ontwikkeld om u hierbij te helpen. Dit filmpje vind u op de pagina 'Interactief> Video's'.
Hoe meet ik mijn heupomvang op de juiste manier?
Om uw voortgang bij te houden kan het zijn dat u uw heupomvang in de gaten moet houden. DietCetera heeft een instructiefilmpje ontwikkeld om u hierbij te helpen. Dit filmpje vindt u op de pagina 'Interactief> Video's'.

Klantenservice

Kan ik DietCetera volgen op Twitter?
DietCetera is ook actief op Twitter. U kunt ons volgens via https://twitter.com/dietcetera Wij houden u via Twitter graag op de hoogte met nieuwsberichten en weetjes.
Kan ik DietCetera volgen op Facebook?
DietCetera is ook aanwezig op Facebook. Onze Facebook pagina kunt u bereiken via https://www.facebook.com/DietCetera
Ontvang ik ook een nieuwsbrief van DietCetera?
DietCetera stuurt haar cliënten geen nieuwsbrieven. Wel staan er op de website van DietCetera regelmatig nieuwsberichten en leuke weetjes over voeding en gezondheid. U kunt deze bekijken en lezen wanneer u zelf wilt. Ook is DietCetera actief op Facebook en Twitter waar wij u graag op de hoogte houden met nieuwtjes.
Wat kan ik het beste doen als ik niet tevreden ben over de diensten van DietCetera?
De diëtisten van DietCetera willen u te allen tijde zo goed mogelijk begeleiden en van het juiste advies voorzien. Wanneer u niet tevreden bent over een van de diensten, horen wij dat graag van u. Dit kan via de pagina 'Contact' (links bovenin uw scherm). Op deze pagina kunt u het contactformulier invullen en versturen. DietCetera neemt uw opmerking zeer serieus en zal met een passende oplossing komen.
Wat kan ik doen als ik vragen heb die hier niet zijn behandeld?
Als u een vraag heeft waar u geen antwoord op heeft kunnen vinden, kunt u het contactformulier invullen op de pagina 'Contact' (links bovenin uw scherm). De diëtisten van DietCetera zullen u zo spoedig mogelijk van antwoord voorzien.
Wat kan ik doen als ik heel tevreden ben over DietCetera?
Wanneer u tevreden bent over DietCetera, horen wij dat graag van u. U kunt uw opmerking doorgeven via de pagina 'Contact' (links bovenin uw scherm). Op deze pagina kunt u het contactformulier invullen en versturen. U doet DietCetera hier een groot plezier mee. Ook suggesties zijn meer dan welkom.
Wat zijn de contactgegevens van DietCetera?
De contactgegevens van DietCetera kunt u vinden op de pagina 'Contact' (links bovenin uw scherm).

Technische aspecten

Met welke apparatuur kan ik DietCetera gebruiken?
In principe kunt u met elke computer, tablet of smart Phone DietCetera gebruiken. Indien u met een apparaat kunt internetten heeft u ook toegang tot onze website.
Wat is Adobe en/of Pdf?
Adobe Reader is het programma waarmee zogenaamde PDf bestanden kunnen worden gelezen. PDf is een open standaard (u hoeft niets te betalen) waarmee u documenten en formulieren hetzelfde op het scherm kan zien als zoals ze zijn bij afdrukken.
Wat heb ik voor Pdf nodig?
Pdf is een standaard voor bepaalde documenten, net zoals Word een bepaalde standaard is. Om Pdf bestanden te lezen heeft u het programma Adobe Reader nodig. Dit kunt u op www.adobe.com downloaden.
Hoe installeer ik Adobe reader?
U gaat naar www.adobe.com en klikt bovenaan het scherm op 'Downloaden'. U kiest voor Adobe Reader en klikt dan op 'Nu downloaden'. Zodra de download klaar is klikt u op het gedownloade programma.
Moet ik voor Adobe reader betalen?
Neen, Adobe Reader is een gratis programma.
Is de communicatie met DietCetera veilig?
De communicatie met DietCetera is zeer veilig. Naast dat DietCetera gebruik maakt van een beveiligde verbinding, maakt zij ook gebruik van goed beveiligde programma's.
Welke webbrowsers (zoals Internet Explorer of Chrome) zijn geschikt voor DietCetera?
DietCetera is te gebruiken met alle gangbare browsers zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome en Safari.
Heb ik een snelle internetverbinding nodig?
Voor normaal gebruik zijn er geen speciale eisen voor de snelheid van uw internetverbinding. Elke gangbare kabel-, ADSL, glasvezelverbinding of 3-G is geschikt voor gebruik van de DietCetera dienstverlening. Wel dient u voor beeldbellen over een snellere verbinding van minimaal 4 Mb/s, te beschikken.
Is er een mobiele versie van DietCetera?
U kunt de website van DietCetera gewoon met behulp van uw mobiele browser op uw mobiele telefoon of tablet raadplegen. Wel merken we dat de uitgebreide teksten minder prettig leesbaar zijn op een te klein scherm. De modernste mobiele telefoons beginnen echter weer een groter scherm te krijgen zodat de leesbaarheid toeneemt.
Zijn er speciale eisen voor beeldbellen (video consulten)?
Voor beeldbellen moet u beschikken over een PC of tablet met camera en luidsprekers. Tevens zijn er minimale eisen aan de internetverbinding. Momenteel is alleen een vaste of Wifi (meestal thuisnetwerk) verbinding snel genoeg. Beeldbellen via een mobiele telefoonverbinding (zoals Vodafone of T-Mobile) is niet aan te raden, de bandbreedte is dan meestal krap, daarnaast lopen de kosten voor het mobiele gebruik heel snel enorm op. Maar er komen wel steeds meer snellere en grote bundels abonnementen zodat het mobiel beeldbellen wel steeds toegankelijker wordt.
Waarom vraagt het systeem bij beeldbellen om Adobe Flash Player?
Adobe Flash Player stuurt uw webcam (camera en microfoon) aan tijdens het beeldbellen. Zonder Adobe Flash Player kan de diëtist u niet zien of horen.
Is Adobe Flash Player gratis?
Ja, Adobe Flash Player is gratis. Het zit of al in uw Google Chrome browser of u kunt het gratis downloaden.
Hoe kan ik Adobe Flash Player gratis downloaden?
Adobe Flash Player kunt u die gratis downloaden via https://get.adobe.com/nl/flashplayer/
Wat is Skype?
Met Skype kunt u gratis via het internet bellen, u belt dan niet met behulp van uw normale telefoon maar met een PC, smart Phone, specifieke skype telefoon of een tablet. Met de juiste apparatuur en verbinding is met Skype ook beeldbellen mogelijk. U moet in ieder geval op uw PC of tablet over een microfoon en luidsprekers beschikken.
Hoe installeer ik Skype?
Stap 1. Surf naar www.skype.com. Stap 2. Klik bovenaan op 'Aanmelden'. Stap 3. Klik nu op 'Account aanmaken'. Stap 4. Vul nu uw gegevens in om een Skype account aan te maken. Stap 5. Klik onderaan op 'Ik ga akkoord – doorgaan'. Stap 6. Nu zult u een melding krijgen om Skype te downloaden. Stap 7. Vervolgens kunt u Skype installeren en gratis beginnen met bellen met familie, kennissen en DietCetera.
Moet ik voor Skype betalen?
Skype is gratis bij bellen naar andere Skype gebruikers, wereldwijd. U kunt ook bellen naar mobiele en vaste nummers. Dan rekent Skype kosten, u moet daarvoor een Skype tegoed hebben. Contact met DietCetera kost u niks.
Hoe gebruik ik Skype?
In Skype kunt u zoeken op voornaam, achternaam en Skypenaam en een contactverzoek sturen. De betrokkene moet het verzoek bevestigen. Selecteer hierna zijn of haar naam in het adresboek en kies 'Bellen'. Wie tijdens het gesprek ook webcambeelden wil versturen, klikt op 'Zet video aan'.