Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Soepdieet

Het dieet wordt vooral gebruikt om in korte tijd veel af te vallen. Het Voedingscentrum raadt een crashdieet af.

Het Soepdieet wordt ook wel het Koolsoepdieet of Sacred Heart dieet genoemd. Dit dieet duurt slechts zeven dagen en er wordt overwegend soep gegeten. Om het afvaldieet te volgen kan een boek gekocht worden. Het is geschreven door Marion Grillparzer. Iemand kan in zeven dagen tussen de vier en zeven kilo afvallen. Het mag niet langer dan zeven dagen volgehouden worden. Als dat wel gebeurd kunnen er tekorten aan voedingsstoffen ontstaan.

Het dieet wordt vooral gebruikt om in korte tijd veel af te vallen. Het was oorspronkelijk bedoeld voor hartpatiënten met zwaar overgewicht die een operatie moesten ondergaan.

 

Hoe werkt het?

In het boek staat beschreven hoe dit afvaldieet gevolgd kan worden. Er wordt een week lang vooral soep gegeten. Dit mag onbeperkt. Het bevat nauwelijks calorieën. Het wordt een vetarm dieet genoemd omdat er nauwelijks vet wordt gegeten. Ook koolhydraten en eiwitten zijn schaars in dit dieet. Volgens de schrijfster zorgen de ingrediënten in de soep dat er extra vet verbrandt wordt. In het boek staan recepten om verschillende soepen te maken. Er wordt uitgegaan van één basissoep. Deze bevat vooral groenten en is daarom caloriearm. Daarnaast zijn fruit en groenten onbeperkt toegestaan. Dit varieert overigens per dag. Voor iedere dag staat beschreven wat en hoeveel aan voeding is toegestaan. Hier mag volgens het dieet niet vanaf geweken worden.

Om het dieet te ondersteunen staan er in het boek nog 77 “magische tips” vermeld om het afvallen te bevorderen. Verder staat beschreven hoe je ademhalingsoefeningen en spieroefeningen kunt doen. Deze oefeningen worden gedaan als ondersteuning van het dieet. Als na 7 dagen het gewenste gewicht niet bereikt is kan het dieet opnieuw gevolgd worden. Het is raadzaam dit pas na één of twee weken opnieuw te doen.

 

Effectiviteit van het dieet

Het Soepdieet was oorspronkelijk bedoeld om snel enkele kilo’s kwijt te raken voor een operatie. Hiervoor is het soepdieet effectief. Door slechts soep, groenten en fruit te eten komen er weinig calorieën binnen. Hierdoor zal gewichtsverlies snel optreden.

Het gewichtsverlies is niet alleen verlies van vetmassa. Koolhydraten in het lichaam houden namelijk vocht vast. Deze koolhydraten worden verbrand. Als er minder koolhydraten worden gegeten gaat dit vocht ook verloren. Dit zorgt in de eerste dagen van het dieet vooral voor het gewichtsverlies.

Het dieet duurt slechts een week. Na deze week vervallen veel mensen naar het oude eetpatroon. Een vetarm dieet wordt ook wel een crashdieet genoemd. Dit is een dieet met bijna de helft minder calorieën als voorgeschreven wordt bij een normale voeding. Of soms nog minder. Hiervan valt men af omdat er minder binnen komt dan er verbrandt wordt. Als het dieet klaar is of gestopt wordt bestaat de kans op het krijgen van het “jojo-effect”. Hierbij komen de kilo’s er weer terug aan. Hierdoor zal het gewicht weer gaan stijgen.

Door het gebruik van een dieet met zeer weinig calorieën kan de stofwisseling vertragen. De stofwisseling zorgt voor de verwerking en verbranding van voedingsstoffen. De vertraging komt omdat het lichaam in de periode van het dieet te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Het reageert hierop door zuiniger te worden. Ook na het dieet houdt het lichaam hier rekening mee. Als de stofwisseling lager is worden er minder calorieën verbrand. Hierdoor is de kans op gewichtstoename groter.

Het Soepdieet valt onder de crashdiëten. Het Voedingscentrum raad een crashdieet af. Door een crashdieet komen niet alle benodigde voedingsstoffen binnen. Ook zou het gewichtsverlies in het begin vooral te wijten zijn aan vochtverlies. Het voedingscentrum acht de kans groot dat na het dieet de kilo’s er weer snel aan zijn. (Het Voedingscentrum verstrekt wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze aan consumenten.)

Voor fanatieke sporters wordt dit dieet afgeraden. Er komen in de week van het dieet te weinig voedingsstoffen binnen om sportprestaties te kunnen leveren.

soepdieetkoolsoepdieetsacred heart dieetgewichtsverliescrashdieetcaloriearmvetarmgroentenfruitstofwisselingvochtverliesvier en zeven kilojojo-effect
Onderzoek
Crashdiëten blijken niet te werken. Een Brits onderzoek onder 2.000 personen wijst dit uit. Ruim 35% van de volgers van een crashdieet komt daarna 3 kilo meer aan dan het oorspronkelijke gewicht.
 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande boeken, betreffende het (kool)soepdieet, voor u tegengekomen:

  • Het Magische Koolsoepdieet. Auteur Marion Grillparzer, Nederlands, 118 pagina's. Het boek geeft uitleg over de oorsprong van dit kooldieet en waarom het werkt, de voor- en nadelen en hoe een zevendaagse kuur eruit ziet. Met praktische tips, wetenswaardigheden en aantal recepten. Tevens informatie over de periode na de koolweek.
  • Het Wondere Koolsoepdieet. Auteur Marion Grillparzer, Nederlands, 48 pagina's. Na uitleg worden drie recepten voor koolsoep beschreven. Daarna volgt een weekplan wat betreft voeding en lichamelijke beweging. Tenslotte 77 magische tips zoals een opsomming van vetverbranders als de bewuste koolsoep, appelazijn, drop.
 
Meer weten of advies?
DietCetera hanteert niet de methode van het soepdieet. U kunt onze afvalmethodiek vetarm als alternatief gebruiken. In tegenstelling tot het soepdieet is het voedingsadvies van DietCetera geen crashdieet. Het voedingsadvies vetarm is minder streng en bevat meer voedingsstoffen.
Wilt u, na welk afvaldieet dan ook, stabiel op uw bereikte gewicht blijven? Dan is het voedingsplan anti JoJo (gewichtsbeheersing na afvallen) een zeer geschikt hulpmiddel.

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top