Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Cambridge

Een crashdieet zorgt voor snel gewichtsverlies. Stoppen met het dieet zorgt echter vaak voor een snelle gewichtstoename.

Cambridge is een veelgebruikte methode om af te vallen. Het Cambridge dieet bestaat uit een serie maaltijdvervangers. Maaltijdvervangers zijn producten in de vorm van shakes en repen die complete maaltijden vervangen, zoals ontbijt of lunch. De maaltijdvervangers zijn caloriearm en bevatten vaak in verhouding veel eiwit. Caloriearm wil zeggen dat ze weinig calorieën bevatten. Een calorie is een eenheid voor energie. Dit zit in het voedsel. Minder energie opnemen dan verbruiken zorgt voor gewichtsverlies. De bedenker van het dieet is dr. Alan Howard, voedingswetenschapper aan de universiteit van Cambridge. Howard omschrijft het Cambridgedieet ruwweg als: een medisch uitgebalanceerde totaalvoeding. De voeding bevat volgens hem exact alle voedingsstoffen die nodig zijn voor een gezond lichaam. Het Cambridge Weight Plan wordt wereldwijd in zo’n 30 landen verkocht.

 

Hoe werkt het?

Het Cambridge Weight Plan heeft een missie: het ontwikkelen van kennis en vaardigheden bij cliënten, zodat zij in staat zijn om zelfstandig op een gezond gewicht te blijven. Het Cambridgedieet werkt met drie pijlers: voeding, support en levensstijl. Het Cambridge Weight Plan levert maaltijdvervangers. Het aanpassen van het voedingspatroon aan de maaltijdvervangers wordt begeleid door een zogenaamde Cambridge consulent. Consulenten zijn geen diëtisten of voedingskundigen. Vaak zijn zij zelf afgeslankt met behulp van het Cambridgedieet. Zij zijn personal coaches die ondersteuning kunnen bieden tijdens het afvalproces.

De producten van het Cambridgedieet bevatten veel eiwit, maar weinig koolhydraten en vet. Het is dus een eiwitrijk, koolhydraatarm en vetarm dieet. Dr. Howard heeft namelijk een theorie: minder koolhydraten eten zorgt voor meer gewichtsverlies. Het lichaam slaat overtollige energie niet alleen op als vet. Een groot deel van de energie wordt opgeslagen als koolhydraatreserve. Als het lichaam energie nodig heeft, spreekt het eerst de koolhydraten aan. Om af te vallen is het juist nodig om vet te verbranden. Minder koolhydraten eten zal de koolhydraatreserve uitputten. Hierdoor zal het lichaam meer vet gaan verbranden. Daarom adviseert dr. Howard een eiwitrijke voeding. Overigens lijkt het snelle gewichtsverlies in de eerste weken te worden toegeschreven aan vochtverlies. Koolhydraten houden veel vocht vast. Omdat de maaltijdvervangers weinig koolhydraten bevatten, raakt het lichaam veel vocht kwijt.

 

Het Cambridge Weight Plan bestaat uit vier fasen:

Voorbereiding en Afslanken

De eerste en tweede fase zijn gericht op het afvallen. De cliënt kan kiezen uit twee programma’s: Cambridge 500 en Cambridge 800. Cambridge 500 bestaat uit een dag inname van drie Cambridge producten van ongeveer 150 calorieën per product. Op een dag krijgt de cliënt dus nog geen 500 calorieën binnen. Om de drie weken heeft de cliënt een tussenweek. De tussenweek is in het leven geroepen vanwege een wettelijke richtlijn. Zonder medisch advies mag een dieet van zeer weinig calorieën niet langer dan drie weken achter elkaar worden gebruikt. Tijdens een tussenweek neemt de cliënt nog steeds Cambridge maaltijdvervangers. Er wordt echter een avondmaaltijd van 300 calorieën aan het dagmenu toegevoegd. Deze bestaat uit mager wit vlees/vis of een vleesvervanger en groenten. Cambridge 800 bestaat uit drie maaltijdvervangers van ongeveer 150 calorieën per product en een koolhydraatarme avondmaaltijd. Binnen de Cambridge 800 kan gekozen worden voor een inname van 800, 1.000 of 1.200 calorieën per dag. De hoeveelheid calorieën die gekozen wordt, is bijvoorbeeld afhankelijk van hoe actief iemand is.

Af- en opbouwen

De derde fase bereidt de cliënt voor op blijvende gewichtscontrole. Een af- en opbouwplan regelt de overgang van maaltijdvervangers naar normale voeding. De vierde fase is gericht op het behoud van het behaalde streefgewicht. Deze fase is opgebouwd uit de pijlers voeding, sport en levensstijl.

 

Gewichtsbeheersing

Het Cambridgedieet werkt met verschillende maaltijdvervangende producten. Het assortiment bestaat uit vijf soorten soep, tien verschillende shakes, twee soorten pap en twee soorten repen. De maaltijdvervangers zijn in verschillende smaken verkrijgbaar. De Cambridge producten zijn alleen te koop via een consulent. Ze zijn niet verkrijgbaar in de winkel of webshops. Afvallen met behulp van het Cambridge Weight Plan kan dan ook alleen door inschrijving bij een Cambridge consulent.

Cambridge dieetCambridge Weight Planmaaltijdvervangersafvallengewichtsverliesvetverbrandingkoolhydrateneiwitten eiwitrijk500800calorieënfasensnel resultaatkant-en-klaarprijzigHowardhoofdpijnduizeligheid

Gezondheidseffecten

Het Cambridge Weight Plan is een effectieve manier om snel af te vallen. Voor veel mensen is het zien van resultaat een belangrijke factor om een dieet vol te houden. Omdat de producten van het Cambridge afvaldieet zo weinig calorieën bevatten, is het mogelijk om binnen korte tijd resultaat te zien. Het snelle resultaat kan een belangrijk steuntje in de rug zijn voor veel mensen.

Daarnaast is het Cambridgedieet eenvoudig in gebruik. Het dieet bestaat uitsluitend uit maaltijdvervangers: soepen, shakes, pap en repen. Een enkele keer wordt een lichte avondmaaltijd genuttigd. Veel afvaldiëten zijn lastig vol te houden door de ingewikkelde recepten. De mensen die niet houden van koken haken bij die recepten makkelijker af. Howard’s afvaldieet is dan een handig alternatief.

 

Mensen die gebruik maken van het Cambridge Weight Plan rapporteren meer voordelen. Het Cambridgedieet zou:

  • het welzijnsgevoel verhogen;
  • het hongergevoel onderdrukken;
  • zorgen voor een diepere slaap en meer energie.

 

Naast voordelen zijn er uiteraard ook nadelen verbonden aan het Cambridge Weight Plan:

  • Een dagelijkse inname van 500 calorieën is erg weinig. Een langdurig lage energie-inname kan afbraak van spierweefsel veroorzaken.
  • Het is eigenlijk een crashdieet. De energie-inname wordt flink beperkt. Het lichaam neemt te weinig energie op. Hierdoor gaat het lichaam gedurende het afvaldieet in de spaarstand. Dat wil zeggen: het gaat zuiniger om met de calorieën die het binnenkrijgt. Op een bepaald moment wordt de energie-inname weer verruimd. Bijvoorbeeld door een normaal eetpatroon of terugval in het oude eetpatroon. Dit eetpatroon bevat meer calorieën dan het lichaam in de spaarstand gewend was. Het lichaam slaat de extra energie op om zich voor te bereiden op de volgende spaarstand. Ook als die spaarstand uitblijft. Het lichaam slaat meer energie op dan normaal. Het gevolg is een snelle toename van het lichaamsgewicht. 
  • Het Cambridge Weight Plan is streng. De kans op terugval in het oude eetpatroon is dan ook groot. Vervolgens doet men vaak weer een lijnpoging, waarna men weer aankomt. Dit effect van herhaaldelijk afvallen en weer aankomen wordt het jojo-effect genoemd.
  • Het Cambridgedieet leert de cliënt niet om gezond te eten met normale voedingsmiddelen en het samenstellen van gezonde maaltijden.
  • Er zijn een aantal bijverschijnselen gerapporteerd. Door het zeer lage aantal calorieën dat gegeten mag worden, kunnen mensen last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid en een gevoel van zwakte. Ook misselijkheid en diarree komen voor. Het wordt afgeraden om met het programma te starten zonder deskundige, liefst medische, begeleiding. Dit geeft aan dat er risico’s zijn verbonden aan het programma.
  • Mensen die van eten houden zullen het ‘echte’ voedsel missen. In het begin mag alleen gekozen worden uit de kant-en-klare maaltijdvervangers. Voor sommige mensen is het dan moeilijker om vol te houden. Helemaal als de partner of andere huisgenoten niet meedoen. Het is makkelijker om aan verleidingen toe te geven als anderen het ook doen.
  • Het volgen van de Cambridge methode is niet goedkoop. De begeleiding is gratis, maar de maaltijdvervangers moeten wel worden betaald. De totale kosten zullen neerkomen op ongeveer 50 euro per week. Dat lijkt niet zo veel geld. Toch is een normaal weekmenu over het algemeen goedkoper.

 

Onderzoek 

  • Cambridge Weight Plan producten zijn vaak eiwitrijk, bestaande uit dierlijk en/of plantaardig eiwit. Het is vaak niet duidelijk wat de exacte ingrediënten zijn en wat de herkomst daarvan is. Er is gebleken dat Cambridge een aantal producten heeft die geschikt zijn voor vegetariërs, veganisten en halal-levenswijze (met HFCE certificaat). Ook zijn er verschillende producten vrij van koemelk, lactose, gluten en soja. Het is dus soms wel mogelijk om een Cambridge afvaldieet te volgen. Ongeschikte producten kunnen namelijk worden vermeden. De variatie mogelijkheden zijn daarvoor natuurlijk wel beperkter.
  • Het Cambridge Weight Plan is voortgekomen uit zeven jaar onderzoek. Met behulp van het onderzoek zijn maaltijdvervangers ontwikkeld. Deze bieden alle voedingsstoffen die nodig zijn voor een goede gezondheid. Toch bevatten de maaltijdvervangers maar 150 calorieën per portie. Dat komt neer op een kleine 500 calorieën per dag. Dr. Howard omschrijft het Cambridgedieet als een medisch uitgebalanceerde totaalvoeding.
  • Het Cambridge Weight Plan is rijk aan eiwit en arm aan koolhydraten en vet. De samenstelling van de maaltijdvervangers is gebaseerd op de theorie van  Dr. Howard. Minder koolhydraten eten zou zorgen voor meer gewichtsverlies. Onderzoek uit 2009 heeft echter een ander resultaat getoond. Caloriearme diëten resulteren in aanzienlijk gewichtsverlies, ongeacht de samenstelling van de voedingsstoffen. De essentie van afvallen is minder energie opnemen dan verbruiken.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande producten en boeken, betreffende afvallen en het Cambridge Weight Plan, voor u tegengekomen:

  • The Cambridge Diet, A Manual for Practitioners. Auteur J. Marks & A.N. Howard, Engels, 136 pagina's. Among obese patients there is the group of 'efficient metabolizers' who can maintain their excessive weight with a calorie intake occasion- ally as low as 600 kcal per day, so we have demonstrated that among anorexic women there are a few who may fail to gain normal weight with 3500 kcal per day.
  • Geneesmiddelen, gezondheids- en ondersteunende producten betreffende afvallen bij u thuisbezorgd. Europees goedgekeurde producten door apotheek of drogist geleverd. Een eventueel benodigde recept wordt, indien passend, na een online artsconsult verstrekt.

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top