Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Anti-aging

Een gezonde leefstijl zorgt er voor dat men zich van binnen én buiten jong voelt. Hierdoor zal men zich beter en zelfverzekerder voelen.

Iedereen wilt er mooi, jong en stralend uitzien. Wanneer de mens op 25-jarige leeftijd is, is de gezondheid optimaal. Na het vijfentwintigste levensjaar begint het lichaam, de organen en de functies te verouderen. Met name vanaf het veertigste levensjaar worden deze verouderingen merkbaar. Met de leeftijd worden meer lijntjes en rimpels zichtbaar. Maar ook de huid wordt dunner en valer. Vlekjes, adertjes en droge plekjes kunnen ontstaan. Dit verouderingsproces is een natuurlijk proces. Met anti-aging kan dit verouderingsproces vertraagd worden. Letterlijk betekent anti-aging dat het verouderingsproces wordt stilgezet. Omdat dit niet kan, wordt onder de term anti-aging verstaan dat men probeert mooi en gezond oud te worden.

 

Opbouw van de huid:

  1. De huid is het grootste orgaan van de mens en bestaat uit verschillende lagen. 
  2. De opperhuid is de bovenste laag van de huid, ook wel epidermis genoemd. 
  3. De opperhuid zelf bestaat ook weer uit verschillende lagen. Onder de opperhuid ligt de lederhuid, ook wel dermis genoemd. De lederhuid zorgt voor stevigheid van de huid. 
  4. In de lederhuid bevindt zich bindweefsel. Bindweefsel is weefsel met een ondersteunende functie. Bindweefsel bevindt zich in het gehele lichaam. Een weefsel is een groep van dezelfde cellen met dezelfde functie. In dit bindweefsel bevinden zich drie soorten vezels, namelijk collagene, elastische en reticulaire vezels. Vezels zijn langgerekte cellen. 
  5. In collagene vezels zit het eiwit collageen. In de elastische vezels zit het eiwit elastine. Eiwit is een bouwsteen voor het menselijk lichaam. Collageen en elastine zorgen er voor dat de huid stevig en elastisch blijft. Reticulaire vezels fungeren vaak als opvulmiddel tussen de organen. Onder de lederhuid bevindt zich het subcutis. Het subcutis bestaat voornamelijk uit vet.

 

Oorzaken

Ouder worden is een natuurlijk proces. Wanneer men ouder wordt, neemt de productie van collageen en elastine af. Hierdoor wordt de huid slapper en kunnen onder andere rimpels ontstaan. Ook neemt de hoeveelheid vocht in de huid af waardoor de huid droger wordt. Als men ouder wordt, zal de stofwisseling afnemen. De stofwisseling is het proces waarbij stoffen in het lichaam worden omgezet in andere stoffen. Een ander woord voor stofwisseling is metabolisme. Doordat de stofwisseling minder goed werkt, worden afvalstoffen minder snel afgevoerd. Wanneer afvalstoffen minder snel worden afgevoerd, zal de huid er minder stralend uitzien. Een aantal factoren kunnen het verouderingsproces van de huid versnellen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Hormonale veranderingen: Wanneer de mens ouder wordt, treden er hormonale veranderingen op. Hormonen zijn stoffen die in het lichaam worden afgegeven. Hormonen kunnen invloed hebben op de werking van bepaalde organen. Een voorbeeld hiervan is het hormoon melatonine. Wanneer de mens ongeveer 40 jaar is, begint de hoeveelheid melatonine te dalen. Melatonine heeft onder andere invloed op het verouderingsproces. Daalt het hormoon melatonine, dan zal het verouderingsproces sneller verlopen.
  • Vrije radicalenVrije radicalen zijn bijproducten van de stofwisseling en de vetverbranding. Ook kunnen vrije radicalen ontstaan door bijvoorbeeld stress en roken. Het gevolg van deze vrije radicalen is dat er sneller veroudering optreedt. Naast veroudering kan ook het erfelijk materiaal beschadigd raken door vrije radicalen. Op jonge leeftijd kan een gezond lichaam deze schade zelf herstellen. Maar wanneer de mens ouder wordt, wordt het steeds lastiger de schade te herstellen. De mate waarin de mens de schade kan herstellen, hangt ook weer af van de gehele leefstijl. De leefstijl heeft te maken met de manier van leven. 
  • Antioxidanten kunnen deze beschadigingen tegengaan door zich te binden aan de vrije radicalen. Antioxidanten zijn stoffen die cellen en weefsels kunnen beschermen tegen beschadigingen. Weefsels zijn groepen van dezelfde cellen met dezelfde functie. Wanneer de mens ouder wordt, neemt het aantal antioxidanten af. Hierdoor kunnen minder vrije radicalen onschadelijk gemaakt worden door antioxidanten.
  • Stress: Wanneer er sprake is van stress verandert de hormoonhuishouding. Er worden meer stresshormonen aangemaakt. Een voorbeeld van een stresshormoon is cortisol. Door een toename van cortisol neemt de afweer af. Wanneer de afweer afneemt, treden er sneller ontstekingen op. Een ander gevolg van stress is dat de cellen zich minder snel vernieuwen. Tevens nemen de stoffen af die normaal de huid gehydrateerd houden. Gehydrateerd wil zeggen dat het vochtgehalte van de huid goed op peil is. Wanneer de huid niet goed gehydrateerd is, wordt deze droger en doffer. Tevens kunnen vrije radicalen ontstaan ten gevolge van stress.
  • Onvoldoende nachtrust: Om er jonger uit te zien is voldoende nachtrust belangrijk. Denk hierbij aan zo’n acht uur slaap per nacht. Tijdens het slapen herstellen de cellen zich. Wanneer men onvoldoende nachtrust heeft, kan er stress ontstaan. Stress kan weer voor hormonale veranderingen zorgen.
  • Roken: Roken zorgt er voor dat de huid sneller ouder wordt. De doorbloeding van de huid neemt af en de huid verslapt. Wanneer de doorbloeding van de huid afneemt, kan een gelige of grijzige gelaatskleur ontstaan. Vrije radicalen uit sigaretten zorgen ervoor dat de huid minder elastisch wordt. Tevens zorgt roken er voor dat er sneller lijntjes rond de mond ontstaan.
  • Voeding: Een ongezond voedingspatroon kan het verouderingsproces van de huid versnellen. Met name wanneer veel geraffineerde suikers worden genomen. Deze geraffineerde suikers zorgen er namelijk voor dat het collageen wordt afgebroken. De huid zal hierdoor minder soepel worden.
  • Inactiviteit: Bij onvoldoende beweging wordt de bloedsomloop minder gestimuleerd. Wanneer de bloedsomloop minder wordt gestimuleerd, worden afvalstoffen minder snel afgevoerd. Het gevolg hiervan is dat de huid er minder stralend uit zal zien.
  • Zonlicht: Zonlicht zorgt er voor dat de huid slapper en meer rimpelig wordt. Tevens kunnen pigmentvlekken ontstaan door zonlicht. Met name elastine wordt door zonlicht snel afgebroken.

 

Behandeling

Het verouderingsproces van de huid kan vertraagd worden door een gezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl wil zeggen gezonde voeding, voldoende beweging, voldoende nachtrust, alcohol met mate en stoppen met roken.

Ook het stressniveau verlagen kan helpen het verouderingsproces van de huid te vertragen. Het is daarom belangrijk om de oorzaak van stress te achterhalen. Tevens kan het helpen om te leren omgaan met stress. Regelmatig ontspannen kan door het doen van ademhalingsoefeningen en yoga. Ook kan men voor andere activiteiten kiezen waardoor het stressniveau daalt.

Een andere manier om het verouderingsproces van de huid tegen te gaan is door het masseren van de huid. Bij het masseren van de huid is het belangrijk de bewegingen naar het hart toe te maken. Bij de benen wil dit zeggen dat er van beneden naar boven wordt gemasseerd. Door regelmatig te masseren wordt de bloedcirculatie bevorderd. Doordat de circulatie verbetert, zullen er meer afvalstoffen worden afgevoerd. Daarnaast kan men meer ontspannen raken door het masseren waardoor het stressniveau daalt.

Tevens zorgt de sauna er voor dat de doorbloeding verbetert. Door naar de sauna te gaan raakt men dus ook meer afvalstoffen kwijt. Ook de sauna kan voor ontspanning zorgen.

De verzorging van de huid is ook belangrijk om veroudering tegen te gaan. Met name het gebruik van zonnebrandcrème om de huid tegen zonlicht te beschermen. 

Men kan ook kiezen voor supplementen gericht op anti-aging. Van deze supplementen wordt gezegd dat ze het verouderingsproces van de huid vertragen en het herstel van de beschadigde huid ondersteunen. Tevens zouden supplementen gericht op anti-aging de elasticiteit van de huid verbeteren.

 

Een andere manier om er jonger uit te zien is door het laten doen van cosmetische behandelingen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Botox: Botox is een middel dat de prikkeloverdracht van de zenuwen naar de spieren blokkeert. De spieren kunnen zich hierdoor ontspannen. Botox verzacht daarom de rimpels. Het resultaat blijft ongeveer drie tot zes maanden zichtbaar.
  • Chemische peeling: Een chemische peeling stimuleert de collageen- en elastineproductie in de huid. Dit zorgt er voor dat de huid er jonger uit ziet.
  • Laserbehandeling: Er bestaan verschillende laserbehandelingen om het verouderingsproces van de huid tegen te gaan. Door een laserbehandeling kan  de huid er strakker en jonger uit gaan zien. Tevens wordt de huid gladder. Lijntjes en rimpeltjes kunnen vervagen.

Cosmetische behandelingen kunnen het zelfvertrouwen vergroten. Maar uiteindelijk zorgt een gezonde leefstijl er voor dat men zich van binnen én buiten jong voelt. Hierdoor zal men zich beter en zelfverzekerder voelen.

anti-agingleeftijdverouderingverouderingsprocesstralendmooivoedingbewegingvitaminevetteneiwitantioxidantenstressrokenalcohol

Voeding en anti-aging

Omdat het makkelijker is veroudering van de huid te vertragen dan te verminderen, is het belangrijk gezond te eten. Wanneer er al sprake is van huidveroudering kan dit voor een klein deel verminderd worden of kan verergering vertraagd worden. Het is daarbij wel belangrijk om gezond te eten en voldoende te variëren. Wanneer men voldoende varieert, krijgt men alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn.

Wanneer de mens ouder wordt, kan het lichaam minder goed herstellen van schade die vrije radicalen hebben veroorzaakt. Dit betekent dat ook de huid minder goed kan herstellen. Het is daarom belangrijk om een voeding te nemen waarin antioxidanten voorkomen. Antioxidanten spelen tevens een rol bij de vorming van collageen. Hierdoor gaan antioxidanten het verouderingsproces van de huid tegen. Niet alleen spelen antioxidanten een rol bij de vorming van collageen. Ook zink heeft deze werking.

Omega 3 en omega 6 zouden ervoor zorgen dat de huid er mooi uit ziet. Omega 3 en 6 zijn onmisbare onverzadigde vetzuren voor de mens. Onverzadigde vetten zijn de goede vetten. Omega 3 en 6 zorgen er ook voor dat het herstellende vermogen van de huid wordt ondersteund. Daarnaast beschermen deze vetzuren de huid tegen huidveroudering.

Suikerrijke producten, zoals snoep en gebak, kunnen er voor zorgen dat de huid minder elastisch wordt. Tevens verliest de huid zijn stevigheid door het eten van veel suiker.

Naast een gezonde voeding is het belangrijk voldoende en regelmatig te drinken. Bij voorkeur water en beperkt alcohol. Water zorgt er namelijk voor dat de huid glad en zacht wordt. Tevens zorgt water ervoor dat er meer afvalstoffen worden afgevoerd. Door de afvoer van meer afvalstoffen zal de huid er stralender uit zien.

 

Beweging en anti-aging

Ook bij beweging is het zo dat veroudering van de huid beter vertraagt kan worden dan dat het vermindert kan worden. Het is daarom belangrijk voldoende en regelmatig te bewegen en dit vol te houden. Wanneer men voldoende beweegt zal de bloedsomloop beter zijn. Bij een goede bloedsomloop worden meer afvalstoffen afgevoerd. Wanneer er meer afvalstoffen worden afgevoerd, zal de huid meer stralen. Tevens zorgt beweging ervoor dat de spieren steviger worden.

 

Onderzoek

  • Uit onderzoek is gebleken dat intensief zuiver rood licht de aanmaak van collageen en elastine in de huid stimuleert. Tevens wordt de bloedsomloop verbeterd en neemt de kans op ontstekingen af. 
  • Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bij een hoge inname van vitamine C er minder rimpels ontstaan. Tevens werd de huid minder droog bij een hoge inname van vitamine C. Wanneer veel linolzuur werd genomen, werd de huid minder droog en minder dun. Linolzuur is een vetzuur dat men nodig heeft. Het lichaam kan dit vetzuur niet zelf aanmaken. Een vetzuur is een bouwsteen voor vetten. Bij een toename van vetten en koolhydraten in de voeding ontstonden er meer rimpels en werd de huid dunner.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande boeken en producten, betreffende anti-aging, voor u tegengekomen:

  • Anti-Aging. Auteurs Sophie van Baarsen & Phia Vermeij, Nederlands, 240 pagina's. Voeding helpt om gezond en vitaal oud te worden. Voedingssamenstellingen, natuurlijke voeding, extra vierge vetten, gezonde dranken, zuurstofrijk water, suppletie, bewegen, het zijn belangrijke componenten waar in dit boek uitgebreid over wordt gesproken.
  • Anti-Aging. Auteur Michael Klentze, Nederlands, 191 pagina's. De schrijver is een toonaangevende anti-aging-arts in Europa. Hoe lichaamseigen hormonen te activeren en zo voor een lang en gelukkig leven te benutten. Dit op basis van een hormoontypologie en het volgen van een bepaalde voedingsstijl.
  • Perfect Age. Auteurs Robert Schoemacher & Roy Martina, Nederlands, 143 pagina's. In dit boek mogelijkheden om veroudering te remmen, door bijvoorbeeld positief te denken, te sporten, verstandig te eten en te drinken etc. Daarnaast informatie over de effecten van voedingssupplementen of detoxicatie door middel van elektrolitische voetbaden, injecties met fillers (botox) etc.
  • The Body Ecology Guide to Growing Younger: Anti-Aging wisdom for every generation. Auteurs Donna Gates & Lyndi Schrecengost, Engels, 334 pagina's.

 

Weten hoe?

Het uitgeschreven voedingsadvies kunt u eenvoudig via onderstaande 'volg onze suggestie' bestellen. De uitgeschreven adviezen zijn alleen geschikt voor volwassenen van 18 t/m 70 jaar.

Bestel suggestie
CategorieDienstPrijs
AdviesVoedingsadvies9,95
Totaal€ 9,95

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist (zoals via DietCetera) of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top