Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Choline

Choline wordt in Amerika wel gezien als vitamine, maar in Nederland niet. Het lichaam is zelf in staat voldoende choline aan te maken.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. De inname van vitamines is onmisbaar, aangezien het lichaam het zelf niet of onvoldoende kan aanmaken. Vitamines leveren geen directe energie. Ze zijn wel essentieel voor een goed verloop van de stofwisseling. Daarnaast zijn deze voedingsstoffen nodig voor een goede gezondheid, groei, ontwikkeling en herstel.

Vitamines zijn in te delen in vitamines die oplosbaar zijn in vet en vitamines die oplosbaar zijn in water. De vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) komen voornamelijk voor in voedingsvetten. Het lichaam kan deze voor een gedeelte opslaan. Vetoplosbare vitamines worden uitgescheiden via de gal of de urine. De wateroplosbare vitamines (B, C) komen voor in het vocht van de voedingsmiddelen. Het lichaam kan de meeste niet goed opslaan. Een teveel aan wateroplosbare vitamines wordt via de urine afgevoerd.

 

Choline, ook wel vitamine B4 genoemd, wordt beschouwd als onderdeel van het vitamine B-complex. Dit is de gehele groep B vitaminen. Choline is geen vitamine maar eigenlijk een halfvitamine. Halfvitamines worden in voldoende mate door het lichaam gemaakt. Vroeger was de lijst met vitamines een stuk langer, tegenwoordig is er veel meer informatie bekend. Er zijn in de loop van de tijd een aantal vitamines verwijderd of tot halfvitamines of onzinvitamines gedegradeerd. Halfvitamines komen voor in de voeding maar zijn niet essentieel voor het lichaam. Choline komt voor in onder andere melk, ei, soja, pinda’s en orgaanvlees. Het wordt opgenomen in de dunne darm. Choline wordt in Nederland toegevoegd aan babyvoeding. Pasgeboren baby´s kunnen het stofje nog niet zelf produceren. Deze periode duurt echter maar kort. Borstvoeding bevat wel choline, afkomstig uit de voeding van de moeder.

 

Functie

Choline is in het menselijk lichaam nodig voor:

  • De aanmaak van celmembranen van de lichaamscellen, samen met onder andere inositol (vitamine B7). Een celmembraan is als het ware een vliesje om een cel. Bepaalde stoffen kunnen door dit omhulsel heen, andere worden tegengehouden.
  • Vettransport van de lever naar de cellen. Choline helpt samen met inositol, om de vetten kleiner te maken wat het transport makkelijker maakt. Cholesterol is ook een vetachtige stof die door choline kleiner wordt gemaakt. De invloed van choline is te klein om te zeggen dat het cholesterol kan verlagen. Een te hoog cholesterolgehalte verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.
  • De aanmaak van acetylcholine, een neurotransmitter die betrokken is bij de prikkeloverdracht in de hersenen. Neurotransmitters zorgen voor signaaloverdracht tussen zenuwcellen. Deze zenuwcellen zorgen onder andere voor de aansturing van spieren en het ontvangen van pijnprikkels.

 

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

De Gezondheidsraad geeft per voedingsstof aanbevelingen over de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen. De Gezondheidsraad is een adviescollege van de overheid. Deze voedingsnormen worden gegeven als Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Voor choline is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld. Het lichaam is zelf in staat voldoende choline aan te maken.

In Amerika worden er voor choline wel aanbevelingen gegeven door het Institue of Medicine. Voor volwassen mannen geldt 550 milligram per dag. Voor vrouwen is de aanbeveling 425 mg per dag. Choline wordt in Amerika wel als volledige vitamine gezien.

cholineB-complexhalfvitamineflesvoedinghersenenprikkeloverdrachtbloeddruklysinemethionineAmerikavettransport

Tekort

Over een tekort aan choline is nog niet veel bekend omdat het lichaam deze halfvitamine zelf aan kan maken. Voor de aanmaak spreekt het lichaam eiwitbestanddelen aan. Eiwitten bestaan uit verschillende aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en daarmee ook van het lichaam. Het lichaam bestaat voor ongeveer 15% uit eiwit, dat het hoofdbestanddeel is van onze spieren. Er bestaan ongeveer 20 soorten aminozuren. Een groot aantal aminozuren samen, vormen afhankelijk van de samenstelling, één van de vele soorten eiwit. Choline kan gemaakt worden uit de aminozuren lysine en methionine. In zeldzame gevallen kan het lichaam geen choline aanmaken, of zorgt medicijnmisbruik voor een tekort. Een tekort aan choline zou kunnen leiden tot een verslechterd geheugen, spierzwakte of spierverlamming. Ook een tekort van vitamine B12 zou kunnen leiden tot een choline tekort, maar hier is weinig wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Uiteraard kan een lysine en methionine tekort ook leiden tot choline tekort.

 

Overdosering

Een te grote hoeveelheid binnenkrijgen middels de voeding is niet aannemelijk. Via supplementen kan dat wel. Waargenomen klachten zijn duizeligheid, misselijkheid, lage bloeddruk en zweterigheid.

 

Onderzoek

Er zijn een aantal onderzoeken gedaan waarbij gunstige effecten van cholinesuppletie zijn onderzocht. Bij allen is echter nog te weinig wetenschappelijk onderzoek verricht om een duidelijke aanbeveling te kunnen doen. Suggesties waren:

  • Cholinesuppletie van meer van 7 gram per dag verlaagt de bloeddruk. De bloeddruk is een bepaalde druk die wordt uitgeoefend op de wand van de bloedvaten. Deze druk is nodig om het bloed rond te pompen. Verlaging van de bloeddruk is over het algemeen gunstig. Een hoge bloeddruk verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.
  • Cholinesuppletie zou helpen voor het beter functioneren van de hersenen. Met name het geheugen bij ouderen mensen zou verbeteren.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande boeken en producten, betreffende choline, voor u tegengekomen:

  • Dietary Reference Intakes For Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin and Choline. Auteur: Food And Nutrition Board & Institute Of Medicine, Engels, 592 pagina's. Recommended Dietary Allowances (RDAs) has been recognized as the most authoritative source of information on nutrient levels for healthy people.
  • Lecithin And Health. Auteur Frank T. Orthoefer, Engels, 96 pagina's. Written by a leading authority on the functions and uses of lecithin, Lecithin And Health includes important new research on phosphatidyl choline and serine with possible benefits toward Alzheimer's, Parkinson's and other degenerative diseases of the nervous system.
  • Nature's Way, Choline, 500 mg, tabletten. Een voedingssupplement is geen vervanging voor een gevarieerde voeding. Voor het behoud van een goede gezondheid is een gezonde levensstijl en een gevarieerde, evenwichtige voeding van belang.
  • Lamberts Choline/Inositol, capsules.

 

Meer weten of advies?

DietCetera biedt geen dienst aan bij halfvitamines. De reden hiervoor is dat choline zelf door het lichaam kan worden aangemaakt. Wel kan een op u afgestemd voedingsplan gezonde voeding per levensfase uw gezondheid en welzijn absoluut positief beïnvloeden.

 

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist (zoals via DietCetera) of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top