Brede diëtisten informatie over voedingsdoelen

Volwassene (31-50 jaar)

Deze fase kent een aantal momenten waar wordt teruggeblikt, en vooruitgeblikt, op het leven, zoals wordt gedaan bij het dertigers dilemma en de midlife crisis. Tijdens deze fase is het belangrijk om een gebalanceerde voeding te gebruiken en voldoende te bewegen om veroudering te vertragen.

Deze levensfase, van 31 tot en met 50 jaar, staat vaak in het teken van het gezin en het werk. Veel mensen hebben aan het begin van deze fase jonge kinderen. Aan het eind van deze levensfase gaan de kinderen meestal het huis uit. Het opvoeden van kinderen vergt veel van ouders, zowel lichamelijk als mentaal. Anderen hebben weer een stressvolle en/of vermoeiende baan. Sommigen hebben het zelfs allebei. Het is in deze situaties niet zeldzaam dat men zichzelf vergeet en andere dingen op de eerste plaats zet. Het blijft echter, ongeacht leeftijd, belangrijk om goed voor het lichaam te zorgen. Een gezonde voeding is het fundament voor een gezonde leefstijl. Voldoende beweging, gezonde gewoontes en voldoende rust en ontspanning zijn de bouwstenen.

Ook in het lichaam veranderen veel dingen. De eerste tekenen van ouderdom worden langzaam maar zeker zichtbaar. Het lichaam staat nu enkel nog in het teken van onderhoud, en niet meer van groei.

 

Van opbouw naar onderhoud

Tijdens de groei van baby tot jongvolwassene bouwt het lichaam cellen op. Cellen zijn de bouwstenen van ons lichaam. Er zijn verschillende cellen in het lichaam, zoals hersencellen, huidcellen en cellen van de organen. Na de bevruchting worden er steeds meer cellen gevormd tot er een lichaam ontstaat. Dat lichaam bestaat dus uit miljarden cellen. Deze cellen worden continu ‘ververst’. Als een cel op is en doodgaat, komt er een nieuwe cel voor in de plaats. Cellen kunnen doodgaan om veel verschillende redenen. Het sterven van cellen kan komen door ziekte, verwonding, of gewoon door ouderdom van de cel. Een cel wordt gemaakt uit voedingsstoffen, vervult een bepaalde taak en sterft vervolgens weer af. Daar komt weer een nieuwe cel voor in de plaats. Dit proces gaat steeds langzamer naarmate het lichaam ouder wordt. In de leeftijd van 30 tot en met 50 jaar komen er geen nieuwe cellen (in aantal) meer bij, maar worden dode cellen nog wel vervangen.

Langzaam maar zeker worden tekenen van veroudering zichtbaar. Bijvoorbeeld door de eerste rimpels of grijze haren. Ook het lichamelijke uithoudingsvermogen gaat achteruit in deze fase. Het is belangrijk om eerder in het leven een goede basis te leggen voor het 30e levensjaar.

De veranderingen in de 30+ fase zijn subtiel en persoonlijk. Bij de een gaat het snel, en bij anderen begint het pas laat. Iemand kan er jong uitzien voor zijn leeftijd, of juist oud. De leefstijl kan dit proces beïnvloeden.

Tijdens de jongvolwassen jaren bouwt men een voorraad op van verschillende voedingsstoffen. In de botten wordt bijvoorbeeld een voorraad calcium opgebouwd.  In het lichaamsvet bouwt men een voorraad op van vitamines A, D, E en K. Ook in andere plekken in het lichaam worden belangrijke voedingsstoffen opgeslagen. Deze opgeslagen voedingsstoffen worden gebruikt zodra ze nodig zijn. Van deze voorraden profiteert het lichaam de rest van het leven, mits deze weer aangevuld worden als ze gebruikt zijn.

 

Dertigers dilemma

Het kan voorkomen dat dertigers bepaalde gevoelens ervaren die we het dertigers dilemma noemen. Het dertigersdilemma is een periode in het leven dat we vragen gaan stellen over het leven zelf. Meestal is dit rond het 30e levensjaar. Het wordt ook wel eens de ‘quarter life crisis’ genoemd. Tijdens het dertigersdilemma wordt de vraag gesteld of iemand er wel goed aan doet hoe hij nu bezig is. Is dit de juiste carrièrerichting? Wil ik (nog meer) kinderen? Deze fase wordt gekenmerkt door veel gepieker en onrustige gevoelens. Vaak kan iemand moeilijk stilzitten. Deze dip gaat vanzelf over, mits men zichzelf de tijd gunt om goed na te denken. Het komt voor bij zowel mannen als vrouwen. Het is mogelijk dat iemand meer gaat nadenken over de eigen voedselkeuze. Er wordt gedacht of iemand wel gezond genoeg eet. Vaak wordt er ook gedacht aan de eerlijkheid van het voedsel. Hiermee wordt bedoeld of de dieren, die betrokken waren bij het produceren van het voedsel, wel goed zijn behandeld. Eerlijkheid heeft ook te maken met de herkomst van het product. Er wordt meer aandacht besteed aan hoe de boer is behandeld en welke last het product op het milieu legt. Keurmerken als Fairtrade krijgen vaak meer aandacht van dertigers.

Bij het dertigersdilemma wordt er meer rationeel gedacht dan emotioneel. Personen denken voor hun 20e, door de lichamelijke ontwikkeling, vanuit hormonen en gevoelens. Bij het dertigersdilemma spelen vooral logica en ethiek een rol. Kort gezegd: in de tienerjaren denkt men aan ‘wat voelt goed?’ en bij het dertigersdilemma denkt men aan ‘wat is goed?’

 

Midlife crisis

De midlife crisis is een mentaal proces van ouder worden. Lang niet iedereen ervaart deze periode. De midlife crisis komt meestal voor tussen het 40e en 50e levensjaar. Er zijn uitschieters bekend van beginnen op het 30e levensjaar tot pas eindigen tegen het 60e levensjaar. Tijdens de midlife crisis neemt men het leven onder de loep. Het wordt steeds meer duidelijk dat het leven voorbij trekt. De persoonlijkheid verandert, bij de een iets meer dan bij de ander. De midlife crisis gaat vanzelf over. Bij mannen duurt het langer dan bij vrouwen, tot 10 jaar tegenover tot 5 jaar. Er wordt gedacht dat dit komt omdat vrouwen meer bezig zijn met de overgang. Het feit dat ze geen kinderen meer kunnen krijgen speelt hier zeker in mee. De komst van een kleinkind of schoonzoon/dochter kan het leed enigszins verzachten. Hierdoor wordt de midlife crisis als het ware doorbroken. Een midlife crisis kan niet door voeding voorkomen, verholpen of beperkt worden. 

 

Voeding

Er vindt geen opbouw aan het lichaam meer plaats. Toch blijft een gezonde voeding erg belangrijk. Het onderhoud van het lichaam kan niet plaatsvinden zonder gezonde voeding. Zonder gezonde voeding veroudert het lichaam sneller. Een verouderd lichaam is vatbaarder voor verschillende ziektes zoals kanker, hart- en vaatziekten of diabetes type 2. De kans om deze ziektes te ontwikkelen kan worden teruggedrongen door een gezonde voeding te gebruiken. Van een gezonde voeding heeft men een leven lang profijt.

Tijdens de groei gebruikt men grote hoeveelheden energie, omdat de opbouw van het lichaam in volle gang is. Volwassen mannen tussen de 30 en 50 jaar hebben gemiddeld 2.500 calorieën per dag nodig. Voor vrouwen is dit aantal 2.000 calorieën. Deze richtlijnen gelden voor personen met een lage lichamelijke activiteit. Bij mensen met een actieve leefstijl ligt deze hoeveelheid hoger. De reden hiervoor is dat mensen met een actieve leefstijl meer energie verbruiken bij hun activiteiten.

Vanaf ongeveer het 30e jaar begint de botdichtheid af te nemen. Botdichtheid is een term om de gezondheid en sterkte van de botten aan te geven. Botten met een hoge dichtheid breken minder snel. Als iemand met een lage botdichtheid valt en iets breekt, zoals een heup, is er een grote kans dat dit niet meer 100% goed komt. Mensen met een lage botdichtheid hebben hierdoor een grote kans om minder mobiel te zijn op latere leeftijd. Om gezonde botten te behouden is het belangrijk om met de voeding voldoende calcium en vitamine D binnen te krijgen. Vooral vrouwen lopen het risico op een tekort aan calcium en vitamine D. Bij vrouwen wordt door de overgang de botafbraak versneld. Dit komt door verandering in de hormoonhuishouding.

Volwassenegroeistopdertigerveertigergezincarrièresportbewegenvoedinggezondheidontspanningstressmidlife crisisovergangalcoholadviescalciumdertigers dilemma

Anti-aging met voeding

Anti-aging is het tegengaan van het verouderingsproces. Er zijn voedingsmiddelen waarvan het bewezen is dat deze het verouderingsproces vertragen. Een voorbeeld hiervan zijn groene bladgroenten. Hoe donkerder groen deze zijn, hoe meer gezonde stoffen deze bevatten. Deze bevatten foliumzuur (vitamine B11) en calcium. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de invloed van groene bladgroenten op de cognitieve achteruitgang die plaatsvindt bij bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer. Maar dit product gaat ouderdomsverschijnselen tegen, en niet de ouderdom zelf.

Ouderdom is het achteruitgaan en beschadigen van het lichaam ten gevolgen van vrije radicalen. Vrije radicalenzijn stoffen die in het lichaam vrijkomen bij bepaalde processen. Een voorbeeld hiervan is straling van zonnebanken of telefoons. Deze kunnen schade aanrichten aan het lichaam. Ook bij de stofwisseling komen deze vrije radicalen vrij. Het zijn restproducten van de omzetting van de ene stof naar de andere. Vrije radicalen worden weggevangen uit het lichaam door antioxidanten. Dit is een verzamelnaam voor gezonde stoffen die te vinden zijn in veel soorten fruit, sommige soorten thee en wijn. 

Omega 3-vetten zijn goed voor de huid en hebben een lichte rimpelwerende werking. Omega 3 komt onder meer voor in vis en noten. Daarbij bevatten deze producten vaak vitamine A en E. Dit zijn ook antioxidanten.

Het allerbelangrijkste wapen tegen de veroudering is een gezonde voeding. Voldoende groente en fruit, volkoren graanproducten, vette vis en voldoende water zijn essentieel om langer vitaal te blijven. Daarbij moet er gematigd omgegaan worden met (rood) vlees, alcohol, suiker en verzadigd vet. Een gezonde voeding zorgt er voor dat het lichaam langer vitaal blijft en er langer goed uit zal zien.

 

Beweging

Actief bewegen is voor elke leeftijdsgroep belangrijk. Het risico op overgewicht is juist in deze leeftijdscategorie groot. Zoals eerder beschreven is de opbouw van het lichaam gestopt en is er minder energie nodig dan gedurende de voorgaande jaren. Ondanks dat het lichaam minder calorieën nodig heeft, blijven velen hetzelfde eten. Dat is vanaf het 30e jaar dus te veel. Doordat er te veel gegeten wordt, wordt er vet opgebouwd. Vaak is er in combinatie met een drukke baan en gezin geen tijd om ook nog te sporten. Hierdoor is de kans om zwaarder te worden extra groot.

Als er meer wordt gegeten dan nodig is, wordt er vetmassa opgebouwd. Als er meer wordt bewogen dan dat er aan energie wordt gegeten, wordt vet afgebroken. Bij het bewegen maakt men de spieren sterker. Bewegen vermindert ook de afbraak van spieren en de opbouw van vet. Toch is bewegen alleen niet genoeg. De inname van calorieën in de voeding moet goed in verhouding zijn met de hoeveelheid calorieën die wordt verbruikt tijdens de activiteit. Om 1 kilo lichaamsvet af te breken, moeten 7.000 calorieën méér worden verbrand dan er met de voeding binnenkomt. Dit staat gelijk aan iets meer dan 30 uur wandelen! Daarbij begint lichaamsvet pas echt goed af te breken als er minstens 10-20 minuten achtereen wordt bewogen. Een andere voorwaarde is dat de hartslag tijdens die 10-20 minuten iets hoger moet zijn dan normaal. Niet elke beweging telt als ‘actief bewegen.’ Bijvoorbeeld het gebruiken van een toetsenbord of een toiletbezoek tellen niet als actief bewegen. Het opwaarts lopen van een lange trap of boodschappen doen wel.

Bewegen vermindert spanning, angst en depressie. Er komen stoffen vrij die de bloeddruk gezond houden. De bloeddruk is de druk die het bloed op de vaatwanden uitoefent. Een hoge bloeddruk is slecht voor de vaatwanden. Een hoge bloeddruk kan bijvoorbeeld een hersenbloeding tot gevolg hebben. Daarnaast is bewegen goed voor het cholesterol. Cholesterol is een vetachtige stof in ons lichaam. Er wordt gesproken over ‘goed’ cholesterol en ‘slecht cholesterol’. Goed cholesterol bouwt de wanden van de cellen, vergelijkbaar met het velletje van een druif. Te veel slecht cholesterol kan de aderen dicht doen slibben. Goed cholesterol kan helpen om slecht cholesterol op te ruimen. Een groot deel van de volwassenen beweegt helaas onvoldoende. Elke dag een half uur is de landelijke norm. Er wordt aanbevolen om 2-3 keer per week matig tot intensief te sporten om overgewicht te voorkomen.

 

Overgewicht

Overgewicht ontstaat vaak rond het 30e levensjaar. Dit heeft te maken met de al eerder omschreven veranderde energiebehoefte. Dit staat eerder beschreven in het hoofdstuk ‘Voeding’. Doordat mensen blijven eten zoals ze vroeger deden krijgen ze te veel energie binnen. Door de drukke baan of het jonge gezin is er weinig tijd om te sporten. Daarbij wordt er snel gekozen voor makkelijk en snel voedsel. Dit is vaak een ongezonde keuze. Er kan weinig tijd of zin zijn om een uitgebreide gezonde maaltijd te bereiden. Toch loont het de moeite om hier in te investeren. Een gezonde voeding is al de helft van de oplossing.

Een andere oorzaak voor het ontstaan van overgewicht voor vrouwen in deze leeftijdsgroep is het krijgen van baby’s. Zwangerschap is erg zwaar voor het lichaam. De behoefte aan voedingsstoffen is tijdens de zwangerschap licht verhoogd. Een bekende misvatting is dat zwangere vrouwen ‘voor twee moeten eten.’ Dit valt wel mee. Afhankelijk van het verloop van de zwangerschap heeft een vrouw 200-500 calorieën meer nodig dan een vrouw die niet zwanger is. Vaak eten zwangere vrouwen veel meer dan ze nodig hebben. Dit komt door hormonen waar ze trek van krijgen. Hierdoor komen zwangere vrouwen meer aan dan nodig is. Na de zwangerschap is het echter nog niet over. Hormonen kunnen eetbuien veroorzaken. Veel vrouwen krijgen trek in een bepaald voedingsmiddel. Dit worden cravings genoemd. Cravings zijn vaak niet naar groente en fruit, maar naar chocola of andere vette snacks. En niet alleen vrouwen ervaren lichamelijke gevolgen op het lichaam door de zwangerschap. Gebroken nachten zijn een aanslag op het lichaam. De kersverse ouders krijgen vaak weinig rust. Rust is minstens net zo belangrijk voor de gezondheid en het gewicht. De zorg voor een pasgeboren kindje is erg vermoeiend. Door vermoeidheid kan het voorkomen dat jonge ouders minder tijd en zin hebben om een uitgebreide maaltijd op tafel te zetten.

 

Mede door bovengenoemde redenen is de helft van de volwassen Nederlanders te dik. Overgewicht is meestal het directe gevolg van een ongezonde leefstijl. Echter, ook genetische aanleg of een ziekte kunnen hier de oorzaak van zijn. Overgewicht is om verschillende redenen ongezond. Het verhoogt het risico op verschillende aandoeningen, waaronder:

  • Diabetes type 2. Bij deze ziekte kan het lichaam suiker uit de voeding niet goed opnemen in de cel. Daarom wordt deze aandoening ook wel suikerziekte genoemd. Suiker is een koolhydraat. Andere soorten koolhydraten zitten ook in brood, rijst, pasta en groente en fruit. Bij suikerziekte kunnen alle koolhydraten niet goed worden opgenomen en verbrand. Dit komt door een tekort aan insuline. Dit is een hormoon dat wordt aangemaakt in de alvleesklier. De alvleesklier is een orgaan dat links in de buikholte ligt. Insuline zorgt voor de opname van een koolhydraat, ook wel glucose genoemd, vanuit het bloed naar de cel. Glucose is in de cel nodig, omdat het wordt omgezet naar energie. Deze energie is nodig om te bewegen. Ook onze hartspier, longen en hersenen hebben glucose nodig om goed te kunnen werken.
  • Hoge bloeddruk. De bloeddruk is vaak erg hoog bij overgewicht. Doordat er veel druk op de aderen staat, is er een grote kans op een hersenbloeding. Daarbij is een hoge bloeddruk bijzonder schadelijk voor de nieren. In het lichaam bevinden zich twee nieren. Deze werken als een soort zeefjes. Ze zuiveren alle afvalstoffen uit het bloed. In de zeefjes zitten duizenden kleine bloedvaatjes. Bij een hoge bloeddruk krijgen deze te weinig bloed. Hierdoor sterven ze af. Ze stoppen met zuiveren. Dit kan niet meer hersteld worden. Zonder nieren wordt het bloed niet gezuiverd. Het raakt dan vergiftigd. Daarbij kan het vocht dat we drinken niet meer uit ons lichaam. Dit is erg gevaarlijk. Een hoge bloeddruk is ook slecht voor de ogen. De druk op de ogen kan de oogzenuwen beklemmen. Hierdoor kan iemand blind worden. Tevens is een hoge bloeddruk een belangrijke oorzaak voor hart- en vaatziekten.
  • Hart- en vaatziekten. Vaak is het bloed van te zware personen niet gezond. Er zit te veel cholesterol in. Cholesterol is een stof die de wanden van onze cellen opbouwen. In principe lijkt het dus een gezonde stof. Helaas is dit niet altijd waar. Als er te veel cholesterol in ons bloed zit, kan dit de aderen laten dichtslibben of verkalken. Hierdoor kan de doorbloeding ernstig in gevaar komen. Een dichtgeslibde ader kan bijvoorbeeld de bloedtoevoer naar het hart of de hersenen blokkeren. Bij een verkalkte ader kan een stukje verkalking afbreken en de ader verstoppen. In beide gevallen kan er een hartaanval of herseninfarct ontstaan. Een slechte cholesterolwaarde is om deze reden de hoofdoorzaak voor hart- en vaatziekten.
  • Gewrichtsklachten. Het hoge gewicht legt vaak een ongezonde druk op de gewrichten, waardoor bewegen moeilijk of pijnlijk kan zijn. De gewrichten moeten meer gewicht tillen dan bij iemand met een ‘gezond’ gewicht.

 

Alcohol

Per jaar drinkt de volwassen Nederlander gemiddeld 7,6 liter pure alcohol. Een standaardglas alcoholische drank bevat 12 milliliter alcohol. 7,6 liter per jaar komt dus overeen met ongeveer anderhalve consumptie per dag. Alcohol is geen gezonde voedingsstof. Voor alcohol is een aanvaardbare bovengrens opgesteld. Dit is de maximale hoeveelheid die dagelijks mag worden genomen om weinig tot geen gezondheidsrisico met zich mee te brengen. De bovengrens is in elke leeftijdscategorie hetzelfde. De wettelijk vastgestelde minimale drinkleeftijd is 18 jaar. Drinken onder de 18 kan negatieve gevolgen hebben voor de groei en ontwikkeling. De geadviseerde norm is niet meer dan een glas per dag.

Helaas zijn er ook mensen met een veel te hoge alcoholconsumptie. Indien men gemiddeld zes glazen per dag inneemt wordt men beschouwd als zware drinker.

Dit is speciaal in deze periode van het leven gevaarlijk. Alcohol maakt namelijk cellen kapot. Dit zijn voornamelijk de cellen van de maag, de lever en de hersenen. Het vervangen van kapotte cellen gaat steeds langzamer naarmate het lichaam ouder wordt.

Alcoholgebruik is ook een belangrijke veroorzaker van overgewicht. Alcohol levert namelijk energie. Een gram alcohol is ongeveer 7 calorieën. Een glas wijn van 100 ml is al snel 80 calorieën. Een glas bier van 250 ml komt al snel uit op 100 calorieën. In alcoholische drankjes zitten nagenoeg geen vitamines, mineralen of andere belangrijke voedingsstoffen. Alcohol is enkel een genotsmiddel. Door het te drinken wordt er niet bijgedragen aan een goede gezondheid, maar aan overgewicht.

Daarbij is alcohol ook lichtelijk giftig. Daarom kan iemand er duizelig of misselijk van worden. Het lichaam wil eerst de alcohol uit het systeem hebben, dus gaat het de alcohol verbranden. Andere voedingsstoffen worden dan opgeslagen. Alcohol in combinatie met grote hoeveelheden suiker of vet is dus dubbel slecht.

Zware drinkers hebben een verhoogde kans op verschillende soorten kanker en hersenziekten. De vatbaarheid voor kanker en hersenziekten neemt ook al toe door ouderdom. Probleemdrinkers tussen de 30 en 50 jaar hebben dus een dubbel risico op schadelijke gevolgen van een hoog alcoholgebruik.

 

Ontspanning

Vooral in de fase van 31 tot 50 jaar, waar alles draait om carrière of gezin, wil men zichzelf nog wel eens uit het oog verliezen. Dagelijks bouwt men, bewust of onbewust, spanning op. Deze spanningen kunnen een vervelende invloed hebben op het lichaam. Zo kan er hoofdpijn ontstaan, of vermoeidheid. Op het eerste gezicht zijn ze niet schadelijk. Te veel stress is niet goed voor het lichaam. Van gespannen mensen is de bloeddruk vaak hoger. Er kunnen slaapproblemen ontstaan. Vaak is het een spiraal. Spanning veroorzaakt klachten, en de klachten veroorzaken weer meer spanning. Om deze reden is het belangrijk om regelmatig goed te ontspannen.

 

Onderzoek

  • Onderzoek uit 2001 toont aan dat de kans op het ontwikkelen van een slecht cholesterol en een hoge bloeddruk tijdens de volwassen jaren direct te koppelen is aan de gezondheid in de jongere jaren. Iemand met een gezond gewicht en een gezonde bloeddruk in de leeftijdscategorie 19 tot 30 jaar heeft waarschijnlijk ook een gezond cholesterol en een gezonde bloeddruk in de leeftijd van 31 tot 50 jaar. Dit voordeel geldt alleen als de persoon geen grote gewichtsverandering doormaakt.
  • Ongeveer 86% van de volwassenen eet onvoldoende groente. Minder dan een kwart van de volwassen Nederlanders eet voldoende fruit. Ook wordt de norm om twee keer per week vette vis te gebruiken genegeerd.
  • De meeste mensen houden wel van een borreltje. In 2009 dronken we per persoon 73 liter bier, 22 liter wijn en 4 liter gedistilleerde dranken. De consumptie van bier neemt gestaag af. De consumptie van wijn en mixdrankjes neemt toe.
  • Mannen eten volgens onderzoek per week gemiddeld 700-750 gram rood vlees. Dit ligt ver boven de maximale bovengrens van 500 gram die het Voedingscentrum stelt. De bovengrens geeft aan welke inname van een product nog veilig of gezond wordt geacht. Rood vlees is over het algemeen en bij regelmatig gebruik ongezond omdat het te veel verzadigd vet en cholesterol bevat. Bij het bereiden van vlees ontstaan er ook vaak slechte koolstoffen (PAK’s). Vlees van runderen (kalveren), varkens, schapen, geiten, paarden, hazen en nog enkele andere diersoorten vallen onder rood vlees. Onder wit vlees verstaan we verschillende soorten mager gevogelte. Eend, struisvogel en gans vallen niet onder wit vlees. Als er rood vlees gegeten wordt, kan men het best kiezen voor een magere variant.
  • Een onderzoek van Bernice Tonino toonde een verband aan tussen stress en sport. Hoe meer uren de volwassen proefpersonen sportten, hoe minder stress deze ervoeren.

 

Externe informatie of producten

We zijn extern onderstaande boeken en producten, betreffende voeding voor volwassenen, voor u tegengekomen:

  • Uw voedingsplan. Nederlands, 84 pagina's, DietCetera. Geeft concrete adviezen en aanwijzingen over hoe u gezond kunt eten, zodat u zo lang mogelijk fit en vitaal blijft.
  • Optimaal gezond zonder medicijnen. Auteur Rudy Proesmans, Nederlands, 256 pagina's. Een boek met veel uitleg over voeding en gezondheid. Er staan adviezen in, maar de schrijver (de orthomoleculaire arts) legt vooral uit wat het voeding doet en waar je wat aan hebt, maar hij dringt niks op qua regels.
  • De gezonde eter: een mooie en vitale huid. Auteur Irene Lelieveld, Nederlands, 272 pagina's. Dit boek gaat over je huid van binnenuit te verzorgen. Het bespreekt diverse huidklachten/ziekten en geeft hierbij ook methodes aan om eraan te werken, waardoor het kan genezen.
  • Eet, Drink en blijf Slank & Gezond! Auteur W.C. Willett, Nederlands, 288 pagina's. In dit boek presenteert de auteur, zijn inzichten aan de hand van een 'nieuwe' voedingspiramide die gebaseerd is op voedingswetenschappelijk onderzoek. Het boek is bewerkt voor de situatie in Nederland.
  • Het leven is perfect. Auteur Annemarie Postma, Nederlands, 208 pagina's. Zelfhulpboek dat naast een zeven weken-dieetplan vooral geestelijke steun en adviezen biedt voor wie door gezondheids- of gewichtsproblemen een negatief zelfbeeld heeft opgebouwd.

 

Weten hoe?

Uitgeschreven voedingsadviezen en/of individuele begeleiding (consulten) door onze op volwassene gespecialiseerde diëtist kunt u eenvoudig via onderstaande 'volg onze suggestie' bestellen.

Bestel suggestie
CategorieDienstPrijs
IntakeRegistratieGratis
AdviesUw voedingsplan39,95
Totaal€ 39,95

Disclaimer voedingsdoelen

DietCetera geeft u met bovenstaande tekst slechts algemene informatie. Wij hebben deze tekst niet gericht op individuele personen en omstandigheden. Vanzelfsprekend hebben we wel getracht deze informatie zo duidelijk en correct mogelijk te omschrijven. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor uw eigen keuzes en interpretaties. Mocht u specifieke vragen of problemen hebben dan adviseren we u contact op te nemen met uw (huis)arts, diëtist (zoals via DietCetera) of andere deskundigen. DietCetera is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het onjuist interpreteren van deze tekst.

 

Vorige

top